Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Volvo uruchamia produkcję elektrycznego dwuprzegubowego autobusu. W Brazylii

infobus
15.05.2025 08:01
0 Komentarzy

Volvo Buses rozpoczęło w Brazylii produkcję pierwszego w pełni elektrycznego autobusu dwuprzegubowego – modelu BZRT.

Nowy pojazd, o zerowej emisji CO₂ i wyjątkowo niskim poziomie hałasu, powstaje w zakładzie Volvo w Curitiba i jest gotowy do eksportu do miast rozwijających systemy BRT na całym świecie.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie rozpoczęto produkcję autobusu Volvo BZRT?
  2. Ilu pasażerów może przewieźć autobus Volvo BZRT w wersji dwuprzegubowej?
  3. Jaką całkowitą moc mają silniki elektryczne zastosowane w modelu BZRT?
Volvo Buses uruchamia produkcję pierwszego elektrycznego dwuprzegubowego autobusu
Volvo Buses uruchamia produkcję pierwszego elektrycznego dwuprzegubowego elektrobusu / fot. Volvo Buses

Autobus jak metro

Volvo BZRT w wersji bi-przegubowej ma 28 metrów długości i może przewieźć nawet 250 pasażerów jednocześnie – to porównywalna pojemność do składu metra, ale przy znacznie niższych kosztach wdrożenia i eksploatacji. Dzięki zastosowaniu w pełni elektrycznego układu napędowego, BZRT oferuje nie tylko zerową emisję spalin, ale także niemal bezdźwięczną jazdę, co istotnie wpływa na jakość życia w gęsto zabudowanych miastach.

Rozpoczęcie produkcji w Brazylii to kluczowy krok w realizacji naszej globalnej strategii zrównoważonego transportu zbiorowego. Wysokopojemnościowe autobusy elektryczne, takie jak BZRT, stanowią centralny element tego planu – powiedział André Marques, prezes Volvo Buses Latin America.

Volvo Buses uruchamia produkcję pierwszego elektrycznego dwuprzegubowego autobusu
Volvo Buses uruchamia produkcję pierwszego elektrycznego dwuprzegubowego elektrobusu / fot. Volvo Buses

Moc, zasięg i dostępność

BZRT to pojazd z napędem w 100% elektrycznym. Autobus wyposażono w dwa silniki o mocy 200 kW każdy (łącznie 400 kW, czyli 540 KM), które współpracują z dwubiegową automatyczną skrzynią biegów opracowaną na bazie Volvo I-Shift. W podłodze zamontowano miejsce na osiem baterii trakcyjnych o łącznej pojemności 720 kWh, co przekłada się na czas ładowania od 2 do 4 godzin, w zależności od mocy użytej stacji ładowania.

Połączyliśmy sprawdzone cechy naszych klasycznych modeli przegubowych z najbardziej zaawansowaną technologią elektromobilną Volvo – dodał Alexandre Selski, dyrektor ds. elektromobilności Volvo Buses w Ameryce Łacińskiej.

Volvo Buses uruchamia produkcję pierwszego elektrycznego dwuprzegubowego autobusu / fot. Volvo Buses
Volvo Buses uruchamia produkcję pierwszego elektrycznego dwuprzegubowego elektrobusu / fot. Volvo Buses

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Volvo BZRT nie tylko stawia na ekologię i komfort, ale także spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa. Zgodnie z wizją „Zero Wypadków”, pojazd wyposażono m.in. w:

  • kamery i czujniki martwego pola do wykrywania pieszych i rowerzystów,
  • system rozpoznawania znaków drogowych, który informuje kierowcę o ograniczeniach prędkości,
  • Volvo Dynamic Steering (VDS) – system wspomagania kierownicy, który poprawia precyzję prowadzenia i ogranicza zmęczenie kierowcy.

Volvo zamierza eksportować nowy model do miast na całym świecie wdrażających systemy szybkiego transportu autobusowego (BRT). W dobie konieczności redukcji emisji i wzrostu urbanizacji, BZRT może stać się kluczowym narzędziem w dekarbonizacji transportu zbiorowego – zwłaszcza w regionach, gdzie metro jest zbyt kosztowne lub niemożliwe do wdrożenia.

Naszym zdaniem: Produkcja w zakładzie w Curitiba pokazuje, że Volvo Buses konsekwentnie realizuje strategię globalnej elektromobilności – dostarczając nie tylko autobusy miejskie, ale także najbardziej pojemne pojazdy do transportu masowego w nowej, zeroemisyjnej odsłonie. Szkoda tylko, że nie robi tego – jak kiedyś – w oparciu o zakłady zlokalizowane w Europie.

Volvo Buses uruchamia produkcję pierwszego elektrycznego dwuprzegubowego autobusu / fot. Volvo Buses
Volvo Buses uruchamia produkcję pierwszego elektrycznego dwuprzegubowego elektrobusu / fot. Volvo Buses

Komentarze