Wrocław wybrał projektanta linii tramwajowej na Jagodno
We Wrocławiu trwają intensywne przygotowania do realizacji jednej z kluczowych inwestycji tramwajowych ostatnich lat. Miasto zakończyło właśnie pierwszy etap prac – budowę infrastruktury pod przyszłe torowisko na Jagodno – i wybrało wykonawcę dokumentacji projektowej dla budowy samej linii tramwajowej oraz rozbudowy ulicy Buforowej do czterech pasów.
To długo wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja, która istotnie poprawi dostępność komunikacyjną południowych osiedli miasta.
Rozkład jazdy:
- Jakie elementy infrastruktury zostały już przygotowane z myślą o przyszłej budowie torowiska tramwajowego na Jagodno?
- Na czym polega drugi etap inwestycji tramwajowej i jakie zadania obejmuje podpisana umowa projektowa?
- W jaki sposób planowana linia tramwajowa wpisuje się w strategię zrównoważonej mobilności Wrocławia?
Trasa gotowa na tramwaj
Choć tramwaje jeszcze nie kursują na Jagodno, ich przyszła trasa już istnieje – w postaci wybudowanego korytarza drogowego z pełną infrastrukturą techniczną. Podbudowa całej trasy została wykonana z betonu, co pozwoli w przyszłości ułożyć na niej torowisko bez potrzeby rozbierania nawierzchni. Na trasie zaplanowano i wykonano łuki dostosowane do ruchu tramwajowego, a perony przystankowe już teraz spełniają normy obowiązujące zarówno dla autobusów, jak i dla tramwajów.
W wielu miejscach zainstalowano słupy trakcyjne, a w pozostałych przygotowano rezerwy terenowe oraz przepusty i kanały dla przyszłego zasilania sieciowego. W ramach budowy powstało również 44 przykanalików odwadniających, które będą obsługiwać torowisko tramwajowe. To wszystko pokazuje, że miasto myśli o tramwaju od samego początku w sposób kompleksowy.
Projekt torowiska i rozbudowa Buforowej
Kolejnym, niezwykle ważnym krokiem jest przygotowanie dokumentacji projektowej dla drugiego etapu inwestycji. Przetarg na jej wykonanie został już rozstrzygnięty – Wrocławskie Inwestycje podpisały umowę z wykonawcą, który ma 18 miesięcy na opracowanie kompletnego projektu nowej linii tramwajowej oraz rozbudowy ul. Buforowej po stronie wschodniej. Wartość umowy to 3 808 941 zł brutto.
Nowa linia tramwajowa będzie przecinać istniejącą linię kolejową, co do niedawna stanowiło przeszkodę formalną. Dopiero niedawne zmiany w przepisach umożliwiające projektowanie skrzyżowań torów tramwajowych z kolejowymi pozwoliły miastu na kontynuację prac projektowych.
Tramwaj jako element nowoczesnej mobilności
Rozwój sieci tramwajowej to jeden z filarów polityki zrównoważonej mobilności Wrocławia. Linia na Jagodno wpisuje się w długofalową strategię tworzenia nowoczesnych, niskoemisyjnych i wydajnych połączeń komunikacji miejskiej, łączących dynamicznie rozwijające się osiedla z centrum miasta. Jagodno to dziś jeden z najszybciej rosnących rejonów mieszkaniowych we Wrocławiu, a planowana linia tramwajowa pozwoli zintegrować je z główną siecią transportową.
Skala przygotowań w liczbach
Inwestycja tramwajowa na Jagodno to nie tylko projekt przyszłości, ale też imponująca skala już wykonanych robót:
- 3600 m³ betonu użyto jako podbudowę pod przyszłe torowisko,
- 185 latarni oświetla pas drogowy, a kolejne 48 oświetla perony i przejścia,
- 6360 metrów nowej sieci energetycznej i 3150 metrów kanalizacji deszczowej,
- 1915 metrów długości mają nowe perony i chodniki,
- 44 przykanaliki odprowadzą wodę z torowiska,
- 19 965 m² wynosi całkowita powierzchnia pasa transportowego (bez pętli).
Przyszłość już zaprojektowana
Dzięki konsekwentnemu podejściu do projektowania infrastruktury Wrocław nie musi prowadzić kosztownych i czasochłonnych przebudów, gdy nadejdzie czas budowy torowiska. Inwestycja została zaplanowana od podstaw jako hybrydowa – co oznacza, że w jednym pasie komunikacyjnym mogą kursować zarówno autobusy, jak i tramwaje. W efekcie, kiedy torowisko powstanie, przesiadka na komunikację szynową będzie płynna i natychmiastowa.
Rozbudowa tramwajowej infrastruktury na Jagodnie to przykład dobrze przemyślanej inwestycji miejskiej, która łączy funkcjonalność, planowanie przestrzenne i zrównoważony rozwój. W ciągu najbliższych lat tramwaj stanie się nieodłączną częścią krajobrazu tej dynamicznie rozwijającej się części Wrocławia.
Komentarze