Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Tychy z umową na pierwsze autobusy elektryczne. 10 x Solaris Urbino 12 electric

infobus
11.04.2025 19:08
0 Komentarzy

11 kwietnia 2025 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach podpisało umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 10 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI.

Nowe pojazdy o długości 12 metrów zasilą flotę przewoźnika w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. O tym zamówieniu i wygranej z Yutongiem pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych zamówiło PKM Tychy?
  2. Która firma wygrała przetarg?
  3. Jaką pojemność magazynu energii muszą mieć zamówione autobusy?
PKM Tychy będzie miał pierwsze autobusy elektryczne. Jest umowa / fot. UM Tychy
PKM Tychy będzie miał pierwsze autobusy elektryczne. Jest umowa / fot. UM Tychy

Dwie oferty

Tyskie zamówienie ogłoszono na początku roku i od razu wzbudziło zainteresowanie – to pierwszy zakup pełnowymiarowych elektrobusów w historii PKM Tychy. Przedmiotem przetargu była dostawa dziesięciu pojazdów klasy I kategorii MAXI, z napędem elektrycznym, o zasięgu co najmniej 260 km. W przetargu wzięły udział dwie firmy – Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Busnex Poland Sp. z o.o. reprezentujący markę Yutong.

Zwyciężył Solaris, oferując autobusy Urbino 12 electric za 28.000.000 PLN netto – co oznacza 2.800.000 PLN netto za Urbino 12 electric. Oferta Yutonga była tańsza – 27.400.000 PLN netto, czyli 2.740.000 PLN netto za model U12, ale producent przegrał zaledwie o 0,5 pkt, przegrywając w punktacji technicznej.

Budżet PKM Tychy wynosił dokładnie 28.000.000 PLN netto, czyli 34.440.000 PLN brutto, co oznacza, że obie oferty zmieściły się w limicie. Ostateczną decyzję podjęto na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ cena – 70%
✅ zawieszenie zależne ze stabilizatorem – 2%
✅ silnik centralny – 13%
✅ dzielona szyba czołowa – 2%
✅ chłodzenie silnika powietrzem – 2%
✅ dodatkowe funkcje aplikacji on-line – 1%
✅ system gwarancyjny – 2%
✅ pojemność magazynu energii min. 235 kWh – 4%
✅ zdolność przewozowa min. 85 pasażerów – 4%

Więcej informacji o tym przetargu na: https://pkmtychy.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/454998

PKM Tychy będzie miał pierwsze autobusy elektryczne. Jest umowa / fot. UM Tychy
PKM Tychy będzie miał pierwsze autobusy elektryczne. Jest umowa / fot. UM Tychy

Tyski standard

Zamówione elektrobusy mają długość od 11,8 do 12,2 m i maksymalną wysokość 3,4 m. Napęd stanowi silnik elektryczny o mocy minimum 160 kW, zasilany z magazynów energii o pojemności co najmniej 200 kWh. Ładowanie będzie możliwe zarówno za pomocą pantografu (200 kW), jak i klasycznej wtyczki typu plug-in (80 kW).

-„Dzięki zaawansowanej technologii, będą w stanie przejechać na jednym ładowaniu aż 260 kilometrów, co znacząco wpłynie na poprawę jakości transportu miejskiego i redukcję emisji spalin w Tychach” – przekazał Urząd Miejski.

Autobusy pomieszczą 80 pasażerów, z czego 20 na miejscach siedzących. Wnętrze zostanie wyposażone w system informacji pasażerskiej z tablicami LED i ekranami LCD, porty USB, zamkniętą kabinę kierowcy oraz alkomat uruchamiany przy starcie silnika.

Dostawa zostanie zrealizowana w trzech etapach:

  • do końca stycznia 2026 r. – trzy pojazdy,
  • do końca marca – kolejne trzy,
  • a ostatnie cztery autobusy do końca maja 2026 r.

Równocześnie z zakupem nowych autobusów, PKM Tychy podpisało umowę z firmą ZPUE S.A. na budowę infrastruktury ładowania elektrycznych pojazdów oraz instalację fotowoltaiczną. Inwestycja ta jest częścią realizacji zadań w ramach ZTP / KPO. Zgodnie z umową, firma zbuduje pięć dwustanowiskowych ładowarek o mocy 80 kW każda, a także jedną ładowarkę pantografową o mocy 200 kW. Dodatkowo, w ramach projektu, zostanie zrealizowana wymiana dwóch transformatorów oraz budowa nowej stacji transformatorowej. Wartość całej inwestycji to 4.571.454,90 zł brutto, z czego połowa kwoty jest dofinansowana z funduszy unijnych.

-„Zakup nowoczesnych autobusów elektrycznych i budowa infrastruktury ładowania to elementy szerokiej strategii, której celem jest zrównoważony rozwój transportu publicznego w Tychach. Zeroemisyjny transport stanowi kluczowy element działań na rzecz poprawy jakości powietrza oraz zmniejszenia hałasu w miastach. Realizacja inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy, który wspiera transformację transportu w kierunku zielonych technologii przyszłości – napisał tyski magistrat.

MAN Lion's City G CNG należący do PKM Tychy
MAN Lion’s City G CNG należący do PKM Tychy

Zakupowe tło

W programie Zielony Transport Publiczny 3.0 należąca również do tyskiego samorządu spółka Tyskie Linie Trolejbusowe (TLT) zamówiła w grudniu ub. roku 18 trolejbusów Solarisa/Skody w projekcie oszacowanym na 61,5 mln zł, przy dotacji 50 mln zł.

Poprzednie zakupy taboru tyskie PKM przeprowadziło w 2023 r. (z odbiorem na początku 2024 r.). Flotę spółki zasiliło wówczas 10 konwencjonalnych Solarisów Urbino 12 kupionych za 13,3 mln zł netto.

W minionej perspektywie finansowej tyski samorząd w projekcie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zakupił dla swego PKM 51 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), 10 mikrobusów, 3 trolejbusy, 2 elektrobusy oraz 3 pojazdy serwisowe i pogotowia technicznego, a także przebudował zajezdnię autobusową, dostosowując ją do obsługi pojazdów na CNG.

Po zrealizowaniu tego wartego ok. 140 mln zł projektu (przy wsparciu 100 mln zł z funduszy UE) tyskie PKM stało się drugim operatorem w Polsce pod względem liczby autobusów zasilanych CNG. Potem, wobec sytuacji rynkowej, władze spółki zdecydowały się na zakup autobusów dieslowskich.

Niezależnie od własnych zakupów, PKM Tychy skorzysta z inwestycji Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Na początku grudnia ub. roku GZM zamówiła w spółce PAK-PCE osiem 12-metrowych autobusów wodorowych dla Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Tychach (5 pojazdów) oraz Katowicach (3).

Komentarze