Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Irizar z drugą umową na elektrobusy w Polsce. Debiut ie bus 10 w MPK Nowy Sącz

infobus
10.04.2025 19:06
0 Komentarzy

10 kwietnia 2025 roku w Nowym Sączu podpisano umowę na dostawę pięciu elektrycznych autobusów marki Irizar.

Kontrakt zrealizuje PT Wanicki sp. z o.o., która złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu ogłoszonym przez MPK Nowy Sącz. To oznacza premierę w Polsce pierwszych autobusów typu Irizar ie bus 10. O tym zamówieniu – z dofinansowaniem w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką długość mają mieć zamówione autobusy Irizar ie bus 10 dla MPK Nowy Sącz?
  2. Dlaczego mimo wyższej ceny wybrano ofertę Irizara zamiast MAN-a?
  3. Ile wynosi dofinansowanie z programu „Zielony Transport Publiczny” dla tego zakupu?
10 kwietnia 2025 roku w Nowym Sączu podpisano umowę na dostawę pięciu elektrycznych autobusów marki Irizar / fot. MZK Nowy Sącz
10 kwietnia 2025 roku w Nowym Sączu podpisano umowę na dostawę pięciu elektrycznych autobusów marki Irizar / fot. MZK Nowy Sącz

Kategoria MIDI

Nowosądeckie zamówienie dotyczy dostawy pięciu niskopodłogowych, miejskich autobusów elektrycznych marki Irizar ie bus 10, wraz z infrastrukturą ładowania. Będą to pierwsze elektryczne autobusy we flocie MPK Nowy Sącz i pierwsze tego typu e-busy w naszym kraju. Przetarg przewidywał również dostarczenie dwóch dwustanowiskowych ładowarek plug-in oraz jednej mobilnej.

Pojazdy mają mieć długość do 10,6 metra, zasięg co najmniej 250 km na jednym ładowaniu i baterie o pojemności minimum 350 kWh.

W zamówieniu podkreślono konieczność wyposażenia autobusów w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, oświetlenie LED, porty USB oraz kamery 360° i systemy wspomagające bezpieczeństwo.

Umowę na realizację zadania podpisali Jerzy Leszczyński, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu, wiceprezes spółki Tomasz Wesołowski oraz Tomasz Giza, członek zarządu PT Wanicki, któremu towarzyszyli właściciele firmy – Wiesław Wanicki i Michał Wanicki. 

– Podpisana dzisiaj umowa, to kolejny ważny krok w rozwoju komunikacji miejskiej w Nowym Sączu. Na naszych ulicach w 2026 roku pojawią się komfortowe elektryczne autobusy, które uzupełnią flotę pojazdów MPK i pozwolą na dalszy rozwój w stronę zrównoważonego transportu publicznego. Ponieważ będą to pierwsze tego typu pojazdy w komunikacji miejskiej, będziemy obserwować jak autobusy elektryczne sprawdzają się w naszych warunkach – powiedział prezydent Nowego Sącza Ludomir Handzel obecny na podpisaniu umowy. – Bardzo dobra informacja jest taka, że znaczna część środków przeznaczonych na zakup nowych elektrycznych autobusów pochodzi z KPO, a więc miasto korzysta również z konkretnego wsparcia dla zeroemisyjnego transportu publicznego – dodaje prezydent.

10 kwietnia 2025 roku w Nowym Sączu podpisano umowę na dostawę pięciu elektrycznych autobusów marki Irizar.
10 kwietnia 2025 roku w Nowym Sączu podpisano umowę na dostawę pięciu elektrycznych autobusów marki Irizar / fot. MZK Nowy Sącz

Dwie oferty

W postępowaniu złożono dwie oferty.

  • PT Wanicki sp. z o.o., oficjalny przedstawiciel Irizara w Polsce, zaproponował cenę 16.709.992,80 PLN brutto (czyli 13.585.359 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus ie bus 10 na poziomie 2.717.071 PLN.
  • MAN Truck & Bus Polska opiewała na 15.859.620 PLN brutto (12.894.000 PLN netto), czyli 2.578.800 PLN netto za jeden autobus MAN Lion’s City 10 E.

Choć oferta MAN była tańsza, zamawiający przyznał więcej punktów Irizarowi za parametry techniczne i gwarancję. Hiszpański producent zdobył łącznie 94 punkty, w tym maksymalne noty za dziesięcioletnią gwarancję na magazyn energii (10 pkt) oraz solidną ocenę za walory techniczne (24 pkt na 30 możliwych).

Z kolei budżet przewidziany na realizację zamówienia wynosił 15.031.830 PLN brutto, a więc oferta Irizara przekroczyła go o około 1.678.000 PLN. Różnica ta została pokryta z dofinansowania w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, które wyniosło 10.810.500 PLN.

10 kwietnia 2025 roku w Nowym Sączu podpisano umowę na dostawę pięciu elektrycznych autobusów marki Irizar / fot. MZK Nowy Sącz
10 kwietnia 2025 roku w Nowym Sączu podpisano umowę na dostawę pięciu elektrycznych autobusów marki Irizar / fot. MZK Nowy Sącz

Czas na dostawę

Teraz zgodnie z harmonogramem, nowe elektryczne Irizary pojawią się na ulicach Nowego Sącza w 2026 roku. Pojazdy będą ładowane przez infrastrukturę typu plug-in, co wpisuje się w strategię dywersyfikacji źródeł zasilania taboru, jaką MPK Nowy Sącz realizuje od 2019 roku. Aktualnie operator wykorzystuje zarówno autobusy z silnikami diesla, jak i pojazdy CNG zasilane na własnych stacjach.

Na koniec warto podkreślić, że nowosądecki kontrakt to drugie w Polsce zamówienie na autobusy elektryczne marki Irizar, po wcześniejszej umowie podpisanej z MPK Kraków, co umacnia pozycję hiszpańskiej marki na krajowym rynku elektrobusów. I daje kolejne referencje.

Komentarze