Rybnik będzie miał 34 autobusy wodorowe, w tym pierwsze przegubowce. Od Solarisa
10 kwietnia 2025 r. podpisano w Rybniku umowę na zakup trzech nowych, przegubowych autobusów wodorowych Solaris Urbino 18 hydrogen.
Producentem pojazdów jest firma Solaris Bus & Coach, a cała inwestycja jest realizowana dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy w ranach programu „Zielony Transport Publiczny (ZTP). O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile przegubowych autobusów wodorowych zakupił Rybnik 10 kwietnia 2025 roku?
- Kto jest producentem tych pojazdów?
- Jaki zasięg ma pojedynczy autobus wodorowy na jednym tankowaniu?
MEGA trójka
10 kwietnia 2025 roku miasto Rybnik zawarło umowę na zakup trzech 18-metrowych autobusów wodorowych z firmą Solaris Bus & Coach. Będą to pierwsze przegubowe pojazdy tego typu w rybnickim taborze – dotychczas eksploatowano wyłącznie pojazdy 12-metrowe.
Nowe autobusy będą wyposażone w ogniwa paliwowe zasilane wodorem, co oznacza zerową emisję spalin, cichą pracę oraz wysoki komfort podróży. Pojazdy obsługiwać będą najbardziej obciążone linie miejskie, co dodatkowo przełoży się na poprawę jakości powietrza w centrum Rybnika.
Zamówienie zostało zrealizowane w ramach wcześniej rozstrzygniętego przetargu. Wartość całego projektu – obejmującego zarówno pojazdy 12-metrowe, jak i 18-metrowe – wynosi 47,9 mln zł i została w całości pokryta z funduszy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
– Kolejne nowe autobusy zeroemisyjne to inwestycja w czyste powietrze, komfort pasażerów i przyszłość naszego miasta – podkreślił Piotr Kuczera, prezydent Rybnika:
Solaris Bus & Coach zaproponował w Rybniku ofertę w wysokości 16.605.000 PLN brutto (13.500.000 PLN netto), co daje jednostkową cenę Urbino 18 hydrogen na poziomie 4.500.000 PLN netto.
– Komfort pasażerów zależy nie tylko od siatki połączeń, ale też od jakości taboru. Rybnik staje się wzorem dla innych miast w Polsce – dodał Arkadiusz Marcol, zastępca prezydenta Rybnika odpowiedzialny za komunikację:
Zakupowe tło
Podpisana umowa z Solarisem to kontynuacja działań Rybnika w kierunku rozbudowy jednej z największych flot autobusów wodorowych w Polsce. W marcu 2023 roku miasto podpisało kontrakt z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy na dostawę 20 pojazdów, a 3 kwietnia 2025 roku ogłoszono kolejne zamówienie – 11 sztuk 12-metrowych autobusów wodorowych, również od PAK-PCE.
Po realizacji wszystkich zamówień Rybnik będzie dysponował aż 34 autobusami wodorowymi, co stanowi ponad 44% całej floty MZK Rybnik.
Miasto przygotowało się na ich obsługę – przy ul. Budowlanych 6 działa już ogólnodostępna stacja tankowania wodoru, przystosowana do ładowania zarówno autobusów, jak i samochodów osobowych.
Zasięg pojedynczego autobusu wodorowego to około 300 km na jednym tankowaniu, co umożliwia ich całodzienne użytkowanie bez konieczności doładowywania. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, ogrzewanie wodne z odzyskiem ciepła, monitoring, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz biletowe.
Rybnik, jako część projektu ROW 2.0 – Rybnickiego Okręgu Wodorowego, realizowanego we współpracy z Politechniką Śląską, stawia na rozwój innowacyjnych technologii w transporcie publicznym i staje się jednym z najbardziej zaawansowanych ośrodków wodorowej mobilności miejskiej w Polsce.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze