MZK Bielsko-Biała ogłasza konsultacje w zakresie dostaw wodoru do autobusów
27 marca 2025 r. Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej rozpoczął wstępne konsultacje rynkowe na dostawę paliwa wodorowego
Przypomnijmy, że firma kupuje sześć autobusów o napędzie wodorowym, a cały ten proces kończy otwarta 18 marca oferta w przetargu na dwa MEGA wodorowce. Pochodzi ona od Solaris Bus & Coach i najprawdopodobniej zostanie zaakceptowana. Wcześniej zamknięto kontralt na cztery MAXI pojazdy H2. Równolegle spółka ogłosiła przetarg na sukcesywne dostawy oleju napędowego.
Rozkład jazdy:
- Jakie cele mają konsultacje rynkowe ogłoszone przez MZK Bielsko-Biała w związku z planowanym zakupem paliwa wodorowego?
- Jakie rodzaje autobusów zamierza nabyć MZK w ramach swoich planów inwestycyjnych do 2029 roku i w jakiej liczbie?
- Jakie są szczegóły przetargu na sukcesywne dostawy oleju napędowego ogłoszonego przez MZK Bielsko-Biała w marcu 2025 roku?
Sześć wodorowców
Zakup wodorowców przez MZK Bielsko-Biała to element projektu „Rozwój przyjaznego środowisku transportu zbiorowego w Bielsku-Białej”, o wartości 30,25 mln zł, z czego niemal 20 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego. Przedsięwzięcie obejmuje dostawę czterech autobusów klasy MAXI (12 m) i dwóch przegubowych pojazdów klasy MEGA. Pojazdy mają pojawić się na ulicach miasta w I kwartale 2026 roku. W postępowaniu dotyczącym autobusów 12-metrowych MZK wybrało ofertę Solaris Bus & Coach o wartości 15.100.000 PLN brutto (12.276.423 PLN netto), co daje jednostkowy koszt netto jednego pojazdu na poziomie 3.069.106 PLN.
W przypadku autobusów klasy MEGA przetarg musiał zostać powtórzony z powodu błędów formalnych. Za drugim razem ponownie jedyną ofertę w przetarg złożyła firma Solaris Bus & Coach, która zaproponowała cenę w wysokości 11,56 mln zł przy budżecie 11,8 mln zł.
Czas na paliwo
Ogłoszone 25 marca 2025 r. wstępne konsultacje rynkowe dotyczą planowanego zamówienia na dostawę paliwa wodorowego. Spółka chce w ten sposób pozyskać informacje o dostępnych rozwiązaniach technicznych, kosztach, możliwościach logistycznych i uwarunkowaniach prawnych.
Konsultacje będą miały formę wymiany korespondencji i spotkania zaplanowanego na 24 kwietnia 2025 r. o godz. 11:00. Termin składania zgłoszeń do udziału upływa 31 marca 2025 r.
Warto zaznaczyć, że równolegle w Bielsku-Białej trwają przygotowania do budowy stacji tankowania wodoru – inwestycję przy ul. Bystrzańskiej planuje zrealizować Orlen, z uruchomieniem planowanym do końca 2025 r. Szczegóły na https://platformazakupowa.pl/transakcja/1079920
MZK nie rezygnuje jednak z paliw konwencjonalnych. 6 marca 2025 r. ogłoszono przetarg na sukcesywne dostawy oleju napędowego (zarówno standardowego, jak i ON o polepszonych właściwościach niskotemperaturowych). Przedmiotem zamówienia jest dostawa łącznie 7.200.000 litrów paliwa w ciągu 24 miesięcy. Zamówienie objęte jest przepisami dyrektywy 2014/25/UE. Kryteriami oceny ofert są:
✅ Cena brutto oferty – 90%
✅ Termin dostawy – 10%
Oferty można zgłaszać do 8 kwietnia 2025 r. do godz. 10:00 przez platformę e-zamówień ttps://platformazakupowa.pl/transakcja/1072224
Dalsze zakupy
MZK pod koniec stycznia 2025 roku ogłosiło również przetarg na dostawę elektrycznych autobusów: dwunastu 12-metrowych (maxi) i czterech 18-metrowych (mega). Trwa rozpatrywanie złożonych ofert. Firma chciałaby, żeby pierwsze sześć pojazdów maxi dotarło do niej w lutym przyszłego roku, a reszta cztery miesiące później. W przypadku zamówienia na autobusy przegubowe mega, firma chce otrzymać je w kwietniu 2026 roku.
Przewoźnik chce też wyleasingować 19 nowych autobusów spalinowych, w tym cztery przegubowe. Pojazdy miałyby trafiać do Bielska-Białej przez trzy lata począwszy od przyszłego roku. Po spłacie wszystkich rat autobusy przejdą na własność MZK. Aktualnie wyznaczony termin składania ofert upływa 16 kwietnia. Z kolei do 9 kwietnia spółka czeka na propozycje w zakresie dostawy MINI autobusów o napędzie spalinowym, które mają uzupełnić flotę przewoźnika i obsługiwać linie o niższym natężeniu ruchu oraz trudniejszym profilu tras.
Według planów inwestycyjnych przewoźnika do 2029 roku dotrze do niego łącznie 68 nowych pojazdów, a 49 najstarszych zostanie wycofanych.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej jest spółką komunalną, która wykonuje zadania w zakresie lokalnego publicznego transportu zbiorowego. Jest największym przewoźnikiem w okolicy. Tabor liczy ponad 130 autobusów.
Komentarze