Pojedynek na wodorowym szczycie o 20 autobusów dla MPK Rzeszów: NesoBus vs. Solaris
27 marca 2025 roku miasto Rzeszów otworzyło oferty w przetargu na dostawę 20 autobusów wodorowych klasy I kategorii MAXI.
Postępowanie, prowadzone przez Urząd Miasta, dotyczy zakupu 20 pojazdów napędzanych wodorem w ramach programu Zielony Transport Publiczny. To kolejny krok stolicy Podkarpacia w stronę czystego transportu publicznego, choć wciąż otwarte pozostaje pytanie o źródło zasilania wodorem po rezygnacji z dostaw przez Polenergię. O tym pierwszym zakupie autobusów dla MPK Rzeszów pisaliśmy już wcześniej w TransIndo.pl
Rozkład jazdy:
- Ilu producentów złożyło oferty w przetargu na autobusy wodorowe dla Rzeszowa?
- Jaka była oszacowana wartość zamówienia?
- Jakie kryteria oceny zastosowano przy wyborze najkorzystniejszej oferty?
Wodorowa dwudziestka
Rzeszowskie zamówienie dotyczy dostawy autobusów klasy MAXI zasilanych ogniwem wodorowym, spełniających szereg szczegółowych wymogów technicznych.
Nowe pojazdy muszą mieć długość 11,5–12,5 m, wysokość maksymalną 3,4 m, układ drzwi 2-2-2 oraz pojemność minimum 77 pasażerów (w tym co najmniej 25 miejsc siedzących).
Przewidziano montaż ogniwa paliwowego o mocy minimum 60 kW oraz zbiorników wodoru o pojemności co najmniej 1.400 litrów, pozwalających na zasięg min. 350 km i tankowanie w czasie nie dłuższym niż 20 minut. Autobusy będą również wyposażone w magazyn energii o pojemności co najmniej 30 kWh i system plug-in do ładowania. Wymagane są także zaawansowane systemy informacji pasażerskiej oraz ergonomiczne, wandaloodporne siedzenia z tapicerowanymi wkładkami.
Dwie oferty
W przetargu na dostawę 20 autobusów wodorowych dla Rzeszowa wpłynęły dwie oferty, które w całości mieszczą się w zakładanym przez miasto budżecie.
Wartość zamówienia oszacowano na 97.908.000 PLN brutto, co po odjęciu 23% VAT oznacza kwotę netto 79.572.357,72 PLN.
Poniżej prezentujemy szczegółową analizę cen:
- PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. z ceną brutto: 82.440.922,20 PLN / ceną netto: 67.020.259,51 PLN
- Cena jednostkowa netto za jeden autobus (20 szt.) Nesobus 12 to 3.351.012,98 PLN netto.
- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z ceną brutto: 87.772.800,00 PLN / ceną netto: 71.346.341,46 PLN. Cena jednostkowa netto za jeden autobus (20 szt.) Urbino 12 hydrogen to 3.567.317,07 PLN netto.
Kto wygra?
Obie oferty nie przekraczają zaplanowanego budżetu (97.908.000 PLN brutto), jednak różnica pomiędzy najtańszą a droższą propozycją wynosi ż 5.331.877,80 PLN brutto, co stanowi istotny margines oszczędności z punktu widzenia finansów publicznych. Oferta PAK PCE jest tańsza – zarówno w ujęciu łącznym, jak i jednostkowym. Do tego producent z Świdnika oferuje także wydłużoną, 10-letnią gwarancję zarówno na ogniwo paliwowe, jak i cały pojazd. Szczegóły dotyczące podziału poszyć zewnętrznych, technologii wykonania szkieletu, klimatyzacji oraz napędu zostały jednak zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Solaris odpowiedział 15-letnią gwarancję na ogniwo wodorowe i ponad 6-letnią całopojazdową. Do tego szczegółowo opisał komponenty techniczne, w tym nadwozie ze stali nierdzewnej, układ napędowy z technologią SiC i panelowe poszycia przykręcane lub zatrzaskiwane. Na korzyść producenta z Bolechowa przemawia także szybszy termin realizacji, który wyprzedza PAK PCE o cztery tygodnie.
Dlatego ostateczny wybór będzie zależeć od punktacji przyznanej w kategoriach technicznych i terminu dostaw. Cena, choć najważniejsza, odpowiada tylko za 56% oceny całkowitej. Jeżeli dobrze liczymy (znając ofertę Solarisa i znając tylko cenę z oferty PAK PCE) , to wg naszej punktacji producent z Bolechowa wyprzedził NesoBusa o 1,6 pkt. Ale oczywiście czekamy tutaj na ostateczną decyzję komisji przetargowej, która oceni oferty według kryteriów:
✅ cena – 56%
✅ ocena techniczna – 40%
✅ termin wykonania dostaw – 4%
Na koniec warto dodać, że wyższe ceny jednostkowe pojazdów obu firm wynikają z długich zadeklarowanych gwarancji. Dostawa autobusów ma się odbyć etapami – 6 sztuk w pierwszym tygodniu dostaw, 7 w kolejnym i ostatnich 7 tydzień później. Zależnie od oferty, realizacja zakończy się między 40. a 44. tygodniem od dnia podpisania umowy. Link do postępowania: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-51ee6053-5ffb-4e32-9263-393cb7a72c03
Komentarze