Busnex i Solaris z ofertami na autobusy elektryczne dla Siedlec. Gdzie jest MAN?
31 lipca Miasto Siedlce otworzyło oferty w przetargu na dostawę m.in. 14 autobusów elektrycznych klasy MAXI. O ogłoszeniu tego postępowania pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Nowe autobusy elektryczne są dofinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu pn. „Zrównoważona mobilność miejska na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Siedlce”.
Ostatni przetarg na elektrobusy wygrał MAN. Tym razem do zamawiającego wpłynęły dwie oferty, ale wśród nich zabrakło MAN-a.
Spis treści:
- Jakie kryteria oceny ofert przewidział zamawiający przy wyborze najkorzystniejszej oferty?
- Kto złożył ofertę dla Siedlec i jaki jest budżet miasta na dostawę autobusów elektrycznych?
- Jakie wymagania muszą spełnić nowe autobusy elektryczne?
Preferencje Siedlec
Zanim przejdziemy do szczegółowego omówienia złożonych ofert, przypomnijmy, że zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (37%), zużycia energii (3%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, miasto przed zmianą SWZ, premiowało następujące rozwiązania:
- 90-100% magazynów energii zabudowana na dachu pojazdu – 10 pkt,
- liczba siedzących miejsc pasażerskich dostępnych z poziomu niskiej podłogi, tj. dostępnych dla pasażerów bez konieczności wchodzenia na stopień – 11 i więcej – 10 pkt,
- brak ograniczeń – brak zabudowy wieżowej – 10 pkt,
- jeden silnik centralny – 10 pkt,
- profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL kataforezy) całej kompletnej karoserii, w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 20 pkt,
- zastosowane rozwiązania w zakresie konstrukcji nośnej spełniające wymagania wytrzymałości ich konstrukcji nośnej, zgodnie z Regulaminem 66 EKG ONZ – 20 pkt,
- serwis autoryzowany stacjonarny w odległości do 60 km od siedziby operatora transportu oraz serwis mobilny – 20 pkt.
Dwie oferty
Początkowe zapisy SWZ wskazywały na to, że Siedlce są zadowolone z ostatnich zakupów autobusów elektrycznych od firmy MAN. W kryteriach oceny ofert (początkowo) jeszcze bardziej postawiono na materiał nadwozia wykonany w technologii KTL, a także pojawiło się nowe kryterium – odległości serwisu od siedziby zamawiającego. Przeszkodą mogło okazać się odwołanie do KIO, które złożyło ARP.
W takich okolicznościach, 31 lipca Siedlce otworzyły oferty od dwóch firm:
- Busnex Poland Sp. z o.o. – cena 60.689.850,00 PLN brutto/ 49.341.341,46 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Yutong U12 wraz z infrastrukturą w wysokości 3.524.381,51 PLN netto,
- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – cena 67.158.000,00 PLN brutto/ 54.600.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 12 electric wraz z infrastrukturą w wysokości 3.900.000,00 PLN netto.
Wielkim zaskoczeniem tego przetargu jest brak MAN-a wśród oferentów, który wydawał się być faworytem tego przetargu. Zastanawiające jest również niezłożenie oferty przez ARP, które próbowało swoich sił przed KIO.
Dodajmy jeszcze, że budżet miasta na zakup autobusów elektrycznych to: 67.164.000,00 PLN brutto. W tej sytuacji obie oferty mieszczą się w tej sumie, lecz to Busnex jest bardzo blisko zwycięstwa. Prawdopodobnie będziemy mieli debiut nowej marki w taborze MPK Siedlce.
Siedleckie elektryki
Kolejne autobusy elektryczne dla Siedlec mają mieć długość od 11,9 do 12,2 m i wysokość do 3,45 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z płaską podłogą, bez stopni poprzecznych oraz bez stopni w drzwiach wejściowych. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje drzwi, w układzie 2-2-2, o szerokości minimum 1200 mm.
Autobusy będą napędzane przez jeden silnik trakcyjny centralny (synchroniczny lub asynchroniczny), napędzający klasyczną oś portalową lub dwa silniki trakcyjne zintegrowane w osi napędowej. Ich moc minimalna ma wynosić przynajmniej 160 kW. Silnik musi posiadać funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania i redukcji prędkości jazdy i przekazywania jej do magazynów energii. Pojemność nominalna baterii nie może być niższa od 420 kWh i ma pozwalać na przejechanie min. 260 km w warunkach jazdy miejskiej z włączonym systemem klimatyzacji lub ogrzewania. Magazyny energii będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in.
Kierowcy będą pracować w kabinie wydzielonej, typu półotwartego posiadającej oszklone szczelne drzwi z okienkiem do sprzedaży biletów. Wymagana jest klimatyzacja całopojazdowa z oddzielnie sterowaną strefą w kabinie kierowcy. Siedzenia pasażerskie będą wykonane z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu w celu wymiany tapicerki. Na poręczach w okolicy drzwi środkowych lub na ścianach bocznych zamocowane zostaną ładowarki do smartfonów z gniazdem USB.
Informacja pasażerska to tablice zewnętrzne – kierunkowe oraz wewnętrzna. W przypadku tablic zewnętrznych, zamawiający chce aby były one wykonane w oparciu o technologię LED. Zamawiający dopuszcza kolory tablic dające duży kontrast z czarnym tłem, np. żółty, pomarańczowy, jasnozielony. Z kolei tablica wewnętrzna będzie wykonana w technologii matryc LCD z podświetleniem LED o min. przekątnej 22 cali.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://miasto-siedlce.ezamawiajacy.pl/pn/miasto-siedlce/demand/notice/public/130643/details
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze