ŻŚ nie zgadza się na dokapitalizowanie PŻŚ

infoship
08.01.2018 16:00

Dalszy ciąg walki o modernizację szczecińskich bulwarów -Żegluga Szczecińska nie zgadza się na dokapitalizowanie spółki Polsteam -Żegluga Szczecińska

O tej sprawie pisaliśmy InfoShip już TUTAJ – teraz prezentujemyuzasadnienie odmowy wyrażenia zgody przez Żeglugę Szczecińską na podwyższeniekapitału zakładowego w spółce Polsteam – Żegluga Szczecińska:

-„Żegluga Szczecińska sp. z o.o. odmawia zgody napodwyższenie kapitału zakładowego w spółce Polsteam – Żegluga Szczecińska sp. zo.o. Brak jest jakichkolwiek wiarygodnych danych potwierdzających, że nastąpizwrot pieniędzy zainwestowanych przez wspólników w remont nabrzeży: BulwarChrobrego i Nabrzeże Wieleckie. O zasadności dokapitalizowania spółki możnamówić tylko wtedy gdy z planów finansowych wynika, że w rozsądnym czasienastąpi zwrot zainwestowanego kapitału. Tymczasem wniosek Żeglugi Polskiej SAopiera się na prognozowanym wyniku finansowym spółki Polsteam, który pokazuje,że inwestycja być może pozwoli spółce Polsteam przetrwać (nie generować stalestraty), ale nie pokazuje, że zainwestowany przez wspólników kapitał zwrócisię, a tym bardziej, że zacznie przynosić zyski.

Żegluga Szczecińska sp. z o.o., na podstawie doświadczeniaGminy Miasto Szczecin w zakresie kosztów remontu nabrzeży, szacuje, iż remontopisany we wniosku Żeglugi Polskiej SA, w szczególności pogłębienie toru przynabrzeżach do 9,5 m, nie zamknie się kwotą 18 mln zł. W ocenie Żeglugi Szczecińskiejremont nabrzeży, który umożliwiłby przyjmowanie największych statkówpasażerskich, wyniósłby między 40 – 60 mln zł.

Podwyższenie kapitału zakładowego o 20 mln zł iprzystąpienie przez spółkę Polsteam do realizacji największej inwestycji whistorii istnienia spółki, jest bardzo poważną decyzją wymagającą sporządzeniarzetelnych analiz ekonomicznych i budowlanych. Tym bardziej, że środki napodwyższenie kapitału zakładowego są w dużej części środkami publicznymi. Wzwiązku z brakiem tych dokumentów i koniecznością zachowania zasadygospodarności przy wydatkowaniu środków publicznych Żegluga Szczecińska sp. zo.o. nie może zagłosować za podwyższeniem kapitału w spółce Polsteam – ŻeglugaSzczecińska sp. z o.o.

Żegluga Szczecińska sp. z o.o. odmawia zgody na podwyższeniekapitału również z uwagi na zagrożenie wystąpienia niedozwolonej pomocypublicznej. W ocenie Żeglugi Szczecińskiej sp. z o.o. dokapitalizowanie spółkiPolsteam – Żegluga Szczecińska sp. z o.o. ze środków pochodzących od spółek,które dysponują publicznymi pieniędzmi, może stanowić indywidualną pomocpubliczną, której udzielenie wymaga uprzedniego zgłoszenia do KomisjiEuropejskiej. Wniosek Żeglugi Polskiej SA o podwyższenie kapitału w spółcePolsteam został złożony bez uprzedniego przeprowadzenia postępowania przedKomisją.”