Zmiany w klasyfikacji statków śródlądowych
Z dniem 1 lipca 2015 r., w celu dostosowania wymagań klasyfikacyjnych do wymagań określonych w Dyrektywie 2006/87/WE, Polski Rejestr Statków S.A. dokonał zmian w Przepisach klasyfikacji i budowy statków śródlądowych, Część I ? Zasady klasyfikacji. Po wnikliwej analizie doświadczeń z nadzorów, decyzją Komitetu Klasyfikacyjnego postanowiono o rezygnacji z przeglądów pośrednich.
Zgodnie z nowymi Zasadami klasyfikacji w stosunku do wszystkich statków śródlądowych pływających w rejonie 3 i 4 oraz zdecydowanej większości statków pływających w rejonie 1 i 2 stosuje się wyłącznie przegląd dla odnowienia klasy, przeprowadzany raz na 5 lat.
Wyjątek stanowią statki pasażerskie i zbiornikowce przewożące ładunki niebezpieczne, które mają w symbolu klasy znak rejonu żeglugi 1 lub 2, i uprawiają żeglugę na ograniczonych obszarach morskich. Statkom tym, z uwagi na konieczność zapewnienia wyższego poziomu bezpieczeństwa oraz spełnienie wymagań Administracji morskiej, utrzymano wymóg przeprowadzania przeglądów rocznych na wodzie oraz dodatkowego przeglądu podwodnej części kadłuba w trakcie 2 lub 3 przeglądu rocznego.
Ponadto w nowych Zasadach klasyfikacji wprowadzono zapisy dopuszczające możliwość przesunięcia terminu odnowienia klasy (po przeglądzie doraźnym) w sytuacji, gdy już wcześniej dokonano przedłużenia ważności świadectwa klasy na okres do 3 m-cy. Decyzje w sprawie przeglądu dla przesunięcia terminu odnowienia klasy oraz ustalenie zakresu tego przeglądu zdjęto z poziomu kompetencji Centrali PRS i włączono do uprawnień kierowników Placówek PRS.
Za zgodą Administracji wprowadzono możliwość przeprowadzania prób potwierdzających zdolności żeglugowe i właściwości manewrowe statków oraz zestawów, w ograniczonym zakresie lub w inny sposób niż określa to Dyrektywa 2006/87/WE.
Zwracamy uwagę, że na statkach pozostających pod nadzorem klasyfikacyjnym PRS w trakcie przeglądów klasyfikacyjnych (nadanie, odnowienie, przywrócenie klasy) lub w trakcie przeglądu dla wystawienia Orzeczenia technicznego o zdatności do pływania czynności inspekcyjne dla wydania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej, przeprowadzamy bez dodatkowych opłat.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wychodząc naprzeciw licznym oczekiwaniom Armatorów PRS ma nadzieję, że wprowadzone zmiany spotkają się aprobatą środowiska Armatorów i przyczynią się do pogłębienia współpracy z Polskim Rejestrem Statków. Nadzór klasyfikacyjny PRS, to gwarancja wysokiego poziomu oceny stanu technicznego statków w oparciu o sprawdzone przepisy, metody oraz doświadczenie naszych inspektorów, co niewątpliwie przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa i niezawodności jednostek pływających.