Żegluga na Odrze ? ruszył sezon 2016

infoship
18.03.2016 08:57

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu zrealizowałw tym roku już dwa duże transporty obiektów wielkogabarytowych, któreprowadzone były Odrzańską Drogą Wodną.

Przed nami realizacja kolejnych transportów,zatem sezon żeglugowy na Odrze już się rozpoczął. Zeszły rok, ze względu napanującą niżówkę hydrologiczną, nie był dla żeglugi śródlądowej łatwy, ale -dzięki wykorzystywaniu funkcji alimentacyjnej naszych zbiorników wodnych -udało się zrealizować na Odrze sporo transportów wielkogabarytowych.

Większość szlaków żeglugowych na Odrze jest aktualnieotwarta, a obecne warunki hydrologiczne są dla żeglugi wyjątkowo sprzyjające.Na początku lutego rzeką Odrą – z Opola do Szczecina – przeprawił się transportspecjalny barki z potężnym zbiornikiem paliwowym. W pierwszej dekadzie marca, na stopniu wodnymw Brzegu Dolnym, prześluzowana w dół rzeki została barka motorowa ?Andromeda? z40-tonowym ładunkiem konstrukcji stalowych. Kolejny duży transport żeglugowyzaplanowany jest na drugą połowę marca, kiedy to z Kędzierzyna-Koźla w kierunkuSzczecina zmierzać będzie kolejny produkt kozielskiej stoczni.

Rok 2015 był dla żeglugi śródlądowej w całej Polsce bardzotrudny. Efektem trwającej niemal przez cały rok niżówki hydrologicznej byłyniezwykle niskie przepływy naturalne w polskich rzekach. Szczególnie trudnewarunki żeglugowe panowały na odcinku Odry swobodnie płynącej. Dla zapewnieniawymaganych głębokości tranzytowych, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej weWrocławiu kilkakrotnie wytwarzał „sztuczne fale” poniżej BrzeguDolnego, zasilając Odrę przy wykorzystaniu zmagazynowanej wody ze zbiorników:Topola, Kozielno, Otmuchów, Nysa, Turawa i Mietków. Dodatkowo wykorzystywanotakże wodę z odrzańskich przedpoli jazowych, a w szczególności pojemnośćzbiornika górnego stopnia piętrzącego Brzeg Dolny.

Dzięki tym operacjom, podczas występowania niskich stanówwody w Odrze, RZGW we Wrocławiu udało się zrealizować transporty specjalne itym samym wypełnić zobowiązania wobec użytkowników, wykorzystujących OdrzańskąDrogę Wodną do transportu barkami obiektów wielkogabarytowych. W ten sposóbprzeprowadzono kilkadziesiąt dużych transportów specjalnych, w tym np. 15jednostek pływających wyprodukowanych w nadodrzańskich stoczniach iprzeznaczonych m.in. dla armatorów śródlądowych w Europie Zachodniej, a takżekontrahentów z basenu Morza Śródziemnego czy nawet Karaibów. Dzięki zasilaniuOdry zasobami wodnymi zgormadzonymi wzbiornikach wielofunkcyjnych, udało się również wykonać szereg transportówładunków wielkogabarytowych na barkach w relacji Szczecin – Opole – Szczecinoraz przemieszczenia jednostek specjalistycznych zaangażowanych w realizacjęmodernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego i innych inwestycji na Odrze.

Jak będzie wyglądać tegoroczny sezon żeglugowy? Oczywiście,wiele zależy od sytuacji hydrologicznej w Polsce, ale w miarę możliwości iposiadanych zasobów wodnych, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu,podobnie jak w poprzednich latach, dokładać będzie wszelkich starań, by wmaksymalny sposób zaspokoić zgłaszane potrzeby armatorów i użytkowników drogiwodnej, które wymagają odpowiednich warunków nawigacyjnych. Przypominamy, żebieżąca informacja o sytuacji hydrologiczno-nawigacyjnej na rzece Odrzeznajduje się na stronie RZGW Wrocław w zakładce Aktualności – Sytuacja narzekach lub bip.wroclaw.rzgw.gov.pl.