Za rok rozbudowa terminalu promowego w Świnoujściu
W połowie 2018 r. w Świnoujściu ma ruszyć budowa infrastruktury portowej do obsługi dużych promów. Zarząd portów Szczecin i Świnoujście liczy, że dzięki inwestycji obsłuży większą liczbę pasażerów.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w ubiegłymtygodniu podpisał z konsorcjum firm Compono i Tractebel Engineering umowę naopracowanie studium wykonalności i wykonanie projektów budowlano-wykonawczychdot. przystosowania infrastruktury świnoujskiego terminala promowego do obsługitransportu intermodalnego (wykorzystującego więcej niż jeden rodzajtransportu-PAP).
Wyłoniony w przetargu nieograniczonym wykonawca będzie miał11 miesięcy na przygotowanie studium wykonalności i wykonanie projektówbudowlano-wykonawczych. Wbicie pierwszej łopaty pod inwestycję planowane jest wpołowie przyszłego roku – powiedziała we wtorek PAP Monika Woźniak-Lewandowskaz Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Jak dodała, inwestycja powinna być ukończona do 2022 r. Wświnoujskim terminalu powstanie infrastruktura do obsługi dużych promów odługości do 265 metrów. Terminal będzie mógł dzięki niej świadczyć nowy rodzajusług przeładunkowych przy udziale transportu kolejowego na poziomie 30 tys.TEU (TEU – pojemność standardowego kontenera – PAP) w roku 2020. Port szacuje,że do 2040 r. liczba przeładowanych TEU zwiększy się trzykrotnie.Przedsięwzięcie zakłada połączenie i przebudowę stanowisk promowych nr 5 i 6;powstanie nowe nabrzeże o długości 293 metrów i głębokości 13 metrów.
Wybudowane zostaną także trzy nowe place postojowe połączoneestakadą, stanowiącą nowy drugi wjazd na teren terminala. Poza tym w planachjest także modernizacja istniejących torów kolejowych i przebudowa istniejących,nowa rampa, przebudowa galerii pasażerskiej i zakup nowego sprzętuprzeładunkowego. Modernizacja terminala w Świnoujściu to kolejny elementrozwoju transportu intermodalnego.
Jak podkreśla zarząd portu, obok transportu morskiego iśródlądowego spółka stawia na kolej, która jest najbardziej ekologicznymśrodkiem transportu. Według portu, przedsięwzięcie jest spójne z priorytetamiUE, która kładzie duży nacisk na usprawnienie połączeń w ramach korytarzytransportowych z wykorzystaniem przyjaznych środowisku gałęzi transportu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zarząd portu widzi wzrost masy towarowej, która będzieobsługiwana – z wykorzystaniem korytarza Bałtyk-Adriatyk – przez port wŚwinoujściu.
„