Z Czechami o połączeniu z Odrzańską Drogą Wodną

infoship
07.07.2017 15:09

Strona polska rozmawia z Czechami na temat połączenia zOdrzańską Drogą Wodną – powiedział w środę, 5 lipca 2017 r., wiceminister gospodarki morskiej iżeglugi śródlądowej Jerzy Materna.

Przyjęte przez rząd w ub.r. założenia do planów rozwojuśródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do 2030 r.zakładają, że do 2030 r. zostanie m.in. przywrócona międzynarodowa klasażeglowności na całej długości Odry. Jednym z priorytetów jest także włączenie weuropejską sieć dróg wodnych Odrzańskiej Drogi Wodnej.

-„W ramach Grupy Wyszehradzkiej podpisaliśmy 31 styczniabr. bardzo ważne memorandum ws. przygotowania propozycji korytarza wodnegoDunaj-Odra-Łaba” – powiedział Materna na posiedzeniu sejmowej KomisjiGospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. „Rozmawiamy ze stroną czeskąws. połączenia Odrzańskiej Drogi Wodnej. Czesi rozpoczęli studium wykonalnościi my udostępniamy w ramach porozumienia wszystkie dane dotyczące(połączenia-PAP) Koźle ze stroną czeską” – dodał.

-„Staramy się ściągnąć do tego Słowację, by także onaprzystąpiła do tego studium wykonalności w niedalekiej przyszłości tak, żeby -mam nadzieję za rok – powstał komitet Odrzańskiej Drogi Wodnej, aby następnie w2023 r. można było podczas rewizji UE przystąpić do TEN-T (transeuropejskiekorytarze transportowe UE)” – kontynuował Materna. Wyraził także nadzieję,że do TEN-T zostanie włączona również Wisła.

Wiceminister powiedział także, że za kilka tygodni ma byćogłoszony przetarg na wykonanie studium wykonalności dla Odrzańskiej DrogiWodnej. Jak dodał, analogiczne studium najpóźniej do września ma powstać takżedla Wisły.

Materna poinformował także, że Ministerstwo GospodarkiMorskiej i Żeglugi Śródlądowej potrzebuje funduszy na realizację wyznaczonychcelów, której miałby służyć fundusz żeglugi śródlądowej. Według jegozapowiedzi, niedługo do laski marszałkowskiej trafi projekt ustawy w tejsprawie.

Jeden z gości pytał Maternę, kiedy przygotowane zostanąplany rozwoju żeglugi śródlądowej na rzekach szczególnego znaczenia.”Zgodnie z harmonogramem jest to pierwszy kwartał 2020 r.” -odpowiedział Materna.

Ministerstwo planuje, aby po 2021 r. na Odrze mogła odbywaćsię regularna żegluga barek – powiedział także Materna.

W styczniu br. prezydent podpisał ustawę o ratyfikacjieuropejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych oznaczeniu międzynarodowym (AGN). Konwencja zobowiązuje Polskę do dostosowaniagłównych dróg wodnych do co najmniej IV klasy żeglowności. Klasy niższe nieuprawniają do korzystania ze środków TEN-T. Aby skorzystać z unijnych funduszyTEN-T główne drogi wodne muszą mieć parametry IV klasy żeglowności; chodzi m.in.o głębokość tranzytową na szlaku minimum 2,5 metra. (PAP)