Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wyraź swój głos ws. przekopu Mierzei Wiślanej

infoship
15.06.2018 12:00

Konsultacje społeczne w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej sąniezwykle ważne. Chcemy poznać opinie mieszkańców i rozwiać ich wątpliwości wsprawie tego przedsięwzięcia- powiedział PAP w środę wiceminister gospodarkimorskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.

„Konsultacje społeczne są niezwykle ważne. Od początkuzałożyliśmy sobie, że żadna inwestycja, a w szczególności tak strategiczna,jaką jest przekop Mierzei Wiślanej, nie może być realizowana bez opiniimieszkańców. Tak naprawdę robimy tę drogę wodną dla bezpieczeństwa Polski, aleteż dla bezpieczeństwa mieszkańców, którzy mieszkają nad Zalewem Wiślanym i wtej części Polski”- podkreślił w rozmowie z PAP wiceminister Witkowski.

Dodał, że przedsięwzięcie ma służyć bezpieczeństwumilitarnemu, ale też rozwinięciu możliwości gospodarczych regionu imieszkańców. „To oni będą beneficjentami portu w Elblągu. Będą nimi takżemieszkańcy portów nadzalewowych – wskazał.

„Konsultacje są istotne, bo chcemy poznać opiniemieszkańców. Rozwiać wszelkie ich wątpliwości. Już na ukończeniu jest projekttechniczny tego przedsięwzięcia, przypomnę, że są to wrota sztormowe śluzy, dwamosty zwodzone i pełna kompensacja środowiskowa”- podkreślił wiceministerWitkowski.

30 maja do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wOlsztynie inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni przekazał dokumentację dot.inwestycji, w tym raport odziaływania na środowisko planowanego przekopu.Dokumentacja jest obszerna, bo liczy ok. 1 tysiąca stron.

Rzeczniczka RDOŚ w Olsztynie Justyna Januszewicz,przypomniała, że w ramach rozpoczętych w środę konsultacji społecznych do 12lipca można zgłaszać opinie i wnioski dot. inwestycji do RDOŚ w Olsztynie.

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie, którapodjęła postępowanie, wystąpiła już do Państwowej Granicznej InspekcjiSanitarnej w Elblągu oraz Gdyni, a także do dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni,Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku oraz Generalnego DyrektoraOchrony Środowiska o opinię w sprawie planowanego przedsięwzięcia i wskazaniewarunków jego realizacji.

Wiceminister Witkowski mówił wcześniej, że RDOŚ ma dwamiesiące (do końca lipca-PAP) na wydanie decyzji środowiskowej.

Decyzja środowiskowa jest ważnym dokumentem, ponieważ jestdołączona do wniosków o wydanie innych decyzji umożliwiających realizacjęprzekopu Mierzei.

W trzecim kwartale tego roku spodziewane jest wydaniepozwolenia na budowę, po szeroko przeprowadzonych konsultacjach – mówiłWitkowski. W czwartym kwartale przeprowadzony zostanie przetarg na wyłonieniegeneralnego wykonawcy robót budowlanych i wraz z uzyskaniem pozwolenia nabudowę inwestor (Urząd Morski w Gdyni-PAP) będzie mógł przygotować teren podinwestycję. Ma się to stać na przełomie tego i przyszłego roku – wskazywałwcześniej wiceminister.

Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycjakluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projektten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Zarząd woj. pomorskiego negatywnie zaopiniował planyinwestycji. W jego ocenie budzi ona obawy ze względów ekonomicznych iprzyrodniczych. Z kolei sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjąłstanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak ocenił,jest to inwestycja istotna dla rozwoju całego subregionu elbląskiego.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektówrządu PiS, ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 mdługości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednosteko zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100metrów i szerokości 20 metrów.

W maju 2016 r. specjalną uchwałę w sprawie budowy kanałużeglugowego pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z ZatokąGdańską” podjął rząd. Koszt przekopu, który miałby powstać w latach2017-2022, szacowano na 880 mln zł. W ubiegłym roku parlament przyjął specjalnąustawę w tej sprawie. W środę Sejm przyjął nowelizację specustawy ws. przekopuMierzei Wiślanej dostosowując ją do obowiązujących przepisów Prawa wodnego.Według nowelizacji to nie marszałkowie województw, a Wody Polskie wydają zgodyi pozwolenia wodno-prawne. (PAP)