Węgiel popłynie Odrą do PGE? Jest list.
List intencyjny ws. zapewnienia wodnego transportu węgla dlanależącej do PGE, rozbudowywanej Elektrowni Opole, podpisali w poniedziałekpodczas Kongresu Samorządowego w Opolu m.in. szefowie Ministerstwa GospodarkiMorskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz spółki.
Jak podkreślił podczas konferencji prasowej poprzedzającejKongres minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, topierwszy krok do przywrócenia żeglugi śródlądowej na Górnej Odrze.
„Rząd pani premier Beaty Szydło postawił nareindustrializację. (?) Ale nie ma reindustrializacji bez rozwoju transportu.Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powstało po to, abyodbudować żeglugę śródlądową. Nie ma rozwoju Polski bez rozwoju transportu, wtym transportu rzecznego” – akcentował Gróbarczyk.
Minister przypomniał, że na początku tego roku resortprzygotował strategię rozwoju śródlądowych dróg wodnych, przede wszystkimrozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej (ODW). „Dla nas to podstawowa droga oznaczeniu strategicznym. Dlatego też niezwykle ważną rolę pełni w niejOpole” – mówił minister. Wskazał, że Opole, które ma ogromną tradycję,rozwijało się m.in. dzięki Odrzańskiej Drodze Wodnej.
„Dzisiaj widzimy, jak bardzo ta część Polski jest ubogabez tego transportu. Dlatego też, przygotowując rozwiązania biznesowe ? nieideologiczne, biznesowe – chcieliśmy dziś zaproponować podpisanie listuintencyjnego pomiędzy ministerstwami a Polską Grupą Energetyczną na transportwęgla do elektrowni w Opolu” – podkreślił Gróbarczyk.
„Jesteśmy przekonani, że do końca tego rokuprzygotujemy wszystkie warunki techniczne, ekonomiczne, aby można byłozrealizować tę inwestycję (…) i jest to ten pierwszy krok: uruchomienieżeglugi śródlądowej właśnie do Opola” – zapowiedział minister.
Podpisany w poniedziałek list intencyjny dotyczy”stworzenia warunków racjonalnego i efektywnego wykorzystania możliwościżeglugowych Odrzańską Drogą Wodną do transportu węgla z kopalń śląskich do PGEGórnictwo i Energetyka Konwencjonalna oddział Elektrownia Opole”.
Wszystkimi sygnatariuszami listu mają być ? wedługzapowiedzi, które padły podczas opolskiego kongresu ? wicepremier, ministerrozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, minister gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej Marek Gróbarczyk, minister energii Krzysztof Tchórzewski, wojewodaopolski Adrian Czubak, prezes PGE Henryk Baranowski, wiceprezes PGE Paweł Śliwaoraz dyrektor Elektrowni Opole Bernard Ptaszyński.
W poniedziałek opolscy samorządowcy podpisali ponadtodeklarację dotyczącą współpracy w działaniu na rzecz sprawności OdrzańskiejDrogi Wodnej.
Pytany w Opolu przez dziennikarzy o kolejne etapy czykalendarz działań związanych z przywracaniem żeglowności na Odrze, ministerGróbarczyk wskazał, że „wszystko będzie zależało od masy ładunkowej izapotrzebowania PGE na ten transport”. „Z naszej strony, ze stronyministerstwa, chcemy przygotować przede wszystkim alimentację wody iustabilizowanie bilansu wodnego. W związku z tym przygotowujemy do końca tegoroku rozwiązania techniczno-ekonomiczne, aby można było rozpocząć tężeglugę” – zapowiedział minister.
Warta prawie 11,7 mld zł budowa dwóch nowych blokówenergetycznych w Elektrowni Opole przekroczyła półmetek w połowie lipca br.Zgodnie z harmonogramem blok nr 5 ma być przekazany do eksploatacji w lipcu2018 r., a blok nr 6 – do końca marca 2019 r. Inwestycja w Opolu to największeobecnie przedsięwzięcie w polskiej energetyce. Po uruchomieniu nowych blokówElektrownia Opole będzie potężną elektrownią systemową o łącznej mocy ponad 3,3tys. megawatów. To prawie 8 proc. obecnego zapotrzebowania w kraju.
Podczas zorganizowanego w sierpniu br. w DolnośląskimUrzędzie Wojewódzkim spotkania „Górna Odra dla Gospodarki Kraju”minister Gróbarczyk sygnalizował m.in., że przywrócenie pełnej żeglowności naOdrze będzie kosztowało ok. 30 mld zł, a także, iż Górna Odra zostaniedostosowana do parametrów czwartej klasy żeglowności w 2020 r.
Zgodnie ze strategią rozwoju śródlądowych dróg wodnych, naOdrzańską Drogę Wodną (ODW) do 2020 r. zaplanowano wydatki rzędu 2,9 mld zł,ale do 2030 r. ma zostać w sumie zainwestowanych ok. 30,7 mld zł. Z tego 11 mldzł miałaby kosztować budowa kanału Śląskiego, który połączyłby Odrę z Wisłą.
Przewidziano też 3,1 mld zł na dostosowanie kanałuGliwickiego, 2,9 mld zł na modernizację 20 stopni wodnych oraz 6,6 mld zł nabudowę 14 nowych stopni wodnych na odcinku Brzeg Dolny – ujście Nysy Łużyckiejoraz 4,5 mld zł na budowę ośmiu stopni wodnych na tzw. Odrze granicznej. 670mln zł zaplanowano na przeprojektowanie zbiornika Racibórz z funkcji suchej nawielofunkcyjną. W ramach ODW w latach 2021-30 planowane jest wybudowanie kanałuKoźle-Ostrawa, który byłby polską częścią drogi wodnej do Dunaju.
W sierpniu br. wicepremier i minister rozwoju MateuszMorawiecki mówiąc w Opolu o potrzebie rozwoju infrastruktury rzecznejakcentował, że pod względem wodnego transportu śródlądowego zapóźnienie Polskiwzględem zachodnich sąsiadów sięga 100-150 lat. „Dlatego nie zdarzy się tutajnic w dwa lata, ani nawet w cztery. Ale pierwszy krok na pewno jużzrobiliśmy” ? zaznaczył nawiązując do zapowiedzi przeznaczenia przez rządmiliarda złotych na usunięcie tzw. wąskich gardeł dla barek na Odrze (część ztej kwoty ma trafić na Opolszczyznę).
Podczas tamtego spotkania wojewoda opolski Adrian Czubakwyraził nadzieję, że Odrzańska Droga Wodna wkrótce stanie się jedną z osirozwoju regionu. Jak mówił, aby wspierać realizację związanych z niąprzedsięwzięć, od I kwartału br. przy wojewodzie działa Zespół ds.bezpieczeństwa i rozwoju w zakresie Odrzańskiej Drogi Wodnej. W kontekście tejinwestycji zapowiedziano już projekty – m.in. budowę jazów i śluz – o łącznejwartości na terenie woj. opolskiego ok. 460 mln zł.
W poniedziałek Czubak ocenił m.in., że podpisanie listuintencyjnego to dowód, iż „strategia polskiego rządu odnośnie transporturzecznego wchodzi w życie”. (PAP)
„