W 2019 r. dalsza przebudowa nadwiślańskich bulwarów
Prace budowlane nad kolejnym odcinkiem nadwiślańskichbulwarów ruszą w 2019 roku. We wtorek rozstrzygnięty został konkurs na projektzagospodarowania bulwarów między Cyplem Czerniakowskim a pomnikiem Syrenki przymoście Świętokrzyskim.
Prace budowlane nad kolejnym odcinkiem nadwiślańskichbulwarów ruszą w 2019 roku. We wtorek rozstrzygnięty został konkurs na projektzagospodarowania bulwarów między Cyplem Czerniakowskim a pomnikiem Syrenki przymoście Świętokrzyskim.
Konkurs architektoniczny na zaprojektowanie bulwarów nadWisłą został ogłoszony 28 grudnia 2016 roku. Do udziału w I etapie zostałodopuszczonych aż 76 pracowni. W ostatniej fazie, która została rozstrzygniętawe wtorek, sąd konkursowy miał już do wyboru tylko 5 prac.
Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz przed ogłoszeniemwyników konkursu powiedziała, że miasto jest „rozpędzone” – jeżelichodzi o przebudowę nadwiślańskich bulwarów. „Wydaje się, że Warszawa ma zpowrotem Wisłę, a Wisła ma z powrotem Warszawę” – podkreśliła.
Szefowa warszawskiego oddziału SARP Maria Saloni-Sadowskaoraz Krzysztof Domaradzki z Towarzystwa Urbanistów Polskich ogłosili we wtorekzwycięzcę – warszawską firmę WXCA. Sadowska-Saloni podkreśliła, że „pracaoceniona najwyżej została wskazana jako ta, która zdaniem sądu konkursowegowskazuje najwłaściwszy kierunek rozwoju obszaru”
Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski oceniając pracę,zwrócił uwagę na „urzekający dobór zieleni”. Projekt zakłada ważnąrolę zieleni m.in. poprzez nasadzenie drzew, pokrycie trawą schodów nawysokości tunelu Wisłostrady; na schodach na pozostałych odcinkach miałybypowstać np. kamienne doniczki oraz zieleńce. Powstaną też ogrody deszczowe,czyli zbiorniki zatrzymujące wodę po opadach i nawadniające okoliczne rośliny.
Szczepan Wroński z pracowni WXCA zwrócił uwagę, że”olbrzymią wartością (projektu) jest wprowadzenie obiektówkubaturowych”. Ma ich powstać pięć w okolicach mostu średnicowego i skweruKahla; miałyby być przeznaczone na działania: sportowe, oświatowe, kulturalne ikonferencyjne. Piątym budynkiem byłby kompleks hotelowo-apartamentowy, który -zdaniem Wrońskiego – mógłby mieć „charakter komercyjny i częściowo mógłbyfinansować ten obszar”.
Widowiskowo prezentuje się też zadaszanie, dzięki któremumieszkańcy Warszawy, pomimo trudnych warunków atmosferycznych, będą moglidłużej przebywać nad Wisłą.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Sadowska-Saloni powiedziała, że sąd konkursowy zalecił m.in.dopracowanie części rozwiązań m.in. doprojektowanie dodatkowego oświetlenia podzadaszeniem, ujednolicenie pawilonów; zaznaczyła też, że część budynków, którezostały zaplanowane w okolicach skweru Kahla, wymaga zmiany w planiezagospodarowania.
Dyrektor miejskiego Zarządu Zieleni Marek Piwowarskipoinformował, że prace budowlane na bulwarach na pewno będą etapowane. „Napewno przyszły rok będzie rokiem projektowania. W 2019 roku ogłosimy przetargna realizację robót na I odcinek” – zapowiedział. Będzie to fragmentmiędzy mostem Świętokrzyskim a mostem Poniatowskiego. Zdaniem Piwowarskiego,prace mogłyby się zakończyć w 2020 roku.
Całość nowych bulwarów, czyli do Cypla Czerniakowskiego niepowstanie już tak szybko. „To będzie rozciągnięte w czasie, nawet do 2030roku” – przyznał Piwowarski.
Miasto już od kilku lat prowadzi przebudowę bulwarów nadWisłą. W wakacje 2015 r. został otwarty pierwszy fragment przebudowanychbulwarów wiślanych – bulwar Jana Karskiego, od ul. Boleść do MostuŚląsko-Dąbrowskiego. Fragment, między mostem Śląsko-Dąbrowskim a mostemŚwiętokrzyskim, nazwany imieniem generała George'a Pattona, był otwierany wratach od czerwca do sierpnia 2017 roku. (PAP)
„