W 2018 r. studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej

infoship
13.12.2017 15:34

Studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej ma być gotowe pod koniec 2018 r. – poinformował w środę wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna.

-„Rozpoczęliśmy studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej, a także Wisły” – powiedział Materna przekazując posłom sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa informacje nt. działań rządu dot. rozwoju śródlądowych dróg wodnych na lata 2016-2020 z perspektywą do 2030 r.

„Jeśli chodzi o Odrzańską Drogę Wodną współpracujemy z Portem Szczecin-Świnoujście; obecnie wykonywane jest studium hydrologiczne, wcześniej zaprezentowaliśmy już modelowanie” – kontynuował Materna. „Pod koniec 2018 r. chcemy zakończyć studium wykonalności. Z kolei nasze ministerstwo przygotowuje tzw. aspekty ekonomiczno-społeczne i środowiskowe” – dodał.

Na studium wykonalności dla całej Wisły, przygotowywane z portem gdańskim, przetarg ma być ogłoszony „lada moment” – powiedział Materna. Jak dodał, studium dla Wisły ma być gotowe „około 2020 r.”  W sprawie Odrzańskiej Drogi Wodnej rząd prowadzi także rozmowy z Czechami. „Czechy są trochę bardziej do przodu; mają studium wykonalności dla odcinka Odry na ukończeniu” – powiedział Materna.

Kraj rozmawia także z UE nt. przyszłych inwestycji w śródlądowe drogi wodne. Materna powiedział, że Polska będzie chciała zgłosić w perspektywie finansowej 2021-2027 inwestycje na Odrzańskiej Drodze Wodnej i Wiśle. Jak oszacował, zgłoszone projekty będą opiewały łącznie na sumę 20 mld euro.

-„Przez ponad 30 lat w Polsce nie zajmowano się rzekami, które ulegały głębokiej erozji. Dziś polskie drogi wodne nie są żeglowane. Tylko 214 kilometrów dróg wodnych w kraju jest w IV klasie żeglowności. To są krótkie odcinki; na Wiśle w okolicach Włocławka, gdzie znajduje się stopień wodny i na Dolnej Odrze” – powiedział Materna.

W rządowych „Założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do 2030 r.” ujęto m.in. budowę Kanału Śląskiego łączącego Odrzańską Drogę Wodną z Drogą Wodną Górnej Wisły oraz budowę kanału Koźle-Ostrawa, będącego polskim odcinkiem szlaku wodnego Dunaj-Odra-Łaba.(PAP)