Ustawa o czasie pracy na statkach żeglugi śródlądowej przyjęta
W Sejmie przyjęto rządowy projekt ustawy o czasie pracy na statkachżeglugi śródlądowej.
Celem projektu jest wdrożenie dyrektywy Rady 2014/112/EU,która wykonuje Umowę europejską dotyczącą niektórych aspektów organizacji czasupracy w transporcie śródlądowym. Dokument został przez EuropejskieStowarzyszenie Żeglugi Śródlądowej (EBU), Europejską Organizację Kapitanów(ESO) i Europejską Federację Pracowników Transportu (ETF).
Obecne przepisy Kodeksu pracy nie odpowiadają w pełnipotrzebom armatorów i pracownikom zatrudnionym w sektorze żeglugi śródlądowej.W praktyce są trudne do stosowania, ze względu na specyfikę pracy wykonywanejna statkach żeglugi śródlądowej.
Wprowadzenie wymogów dyrektywy do polskiego prawastworzyłoby polskim armatorom i pracownikom zatrudnionym na statkach, takiewarunki organizacji pracy, jakie posiadają właściciele statków i ich pracownicyw pozostałych państwach europejskich.
Najważniejsze regulacje zaznaczone w projekcie:
? zaliczenie gotowości do wykonywania pracy do czasu pracyna statkach żeglugi śródlądowej,
? wprowadzenie 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego dlapracodawców,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
? wprowadzenie limitów czasu pracy dla pracownikówwykonujących pracę na statkach żeglugi śródlądowej,
? zapewnienie odpowiedniego okresu odpoczynku dla pracownikówzatrudnionych na statkach żeglugi śródlądowej,
? obowiązek prowadzenia przez pracodawcę ewidencji czasupracy na statku żeglugi śródlądowej.
Kolejnym etapem będzie skierowanie projektu ustawy o czasiepracy na statkach żeglugi śródlądowej pod obrady Senatu.
„