Unijna kasa na promowy terminal w Gdyni

infoship
19.06.2018 09:34

Niemal 117 milionów złotych trafi do Zarządu Morskiego Portu Gdynia  na budowę nowego publicznego terminala promowego na Nabrzeżu Polskim do obsługi dużych jednostek promowych. Fundusze pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Umowę o dofinansowanie podpisali 18 czerwca Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz Grzegorz Dyrmo, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Inwestycja Spółki będzie kosztować prawie 222 miliony złotych. Unia Europejska dofinansuje ponad połowę kosztów – blisko 117 milionów złotych. Dzięki europejskiemu dofinansowaniu powstanie nowy publiczny terminal promowy i cała infrastruktura, która potrzebna jest do działania takiego terminalu. Budowa powinna zakończyć się w 2021 roku.

– Z punktu widzenia Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju kluczowy jest gospodarczy aspekt tej inwestycji. Liczymy na to, że dzięki nowemu terminalowi w gdyńskim porcie pojawią się możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich o długości 240 m–powiedział Witold Słowik, wiceminister Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.

– Budowa dużego publicznego terminalu promowego to bardzo potrzebna inwestycja w Porcie Gdynia – akcentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.- Co roku trasę między Portem Gdynia a Skandynawią przemierza rosnąca z roku na rok liczba pasażerów i coraz więcej samochodów ciężarowych z różnego rodzaju ładunkami. Dlatego też budując nowy terminal promowy czynimy wielki krok w rozwoju rynku promowego, który będzie mógł być obsługiwany przez kilku operatorów promowych.

– W ramach całej inwestycji przebudowana zostanie część nabrzeża Polskiego oraz nabrzeża Fińskiego i powstanie nowoczesny budynek terminala pasażerskiego z pełną infrastrukturą socjalno-biurową, magazyn i place manewrowe z wyprowadzeniem do układu drogowego oraz dostępnością kolejową – dodaje Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Jest to zadanie o wielkim znaczeniu i dzięki takim inwestycjom Port Gdynia będzie zupełnie nowym portem.

– Nowy terminal to dobra wiadomość dla Gdyni i całego regionu. Projekt pozytywnie wpłynie na lokalną gospodarkę, zarówno na etapie samej realizacji, jak i po otwarciu terminalu. Z inwestycji skorzystają sektory turystyki, logistyki i inne – zarówno w Polsce, ale też innych państwach regionu Morza Bałtyckiego – zapewniał Przemysław Gorgol.

Projekt zakłada między innymi:

  1. przebudowę dróg dojazdowych do nowego terminalu,

  2. przebudowę torów i rozjazdów kolejowych, po to, by do nowego terminalu można było wygodnie dojechać koleją,

  3. przebudowę nabrzeża polskiego i nabrzeża fińskiego, by zapewnić ich trwałość w związku z planowanym dostępem do portu dla większych jednostek.

Przed budynkiem terminalu powstaną parkingi, perony do obsługi komunikacji publicznej, miejsca postojowe dla taksówek, minibusów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla samochodów prywatnych.

Terminal będzie mógł obsługiwać promy o długości powyżej 180 metrów, co obecnie nie jest możliwe. Budowa powinna zakończyć się w 2021 roku. Dzięki nowemu terminalowi gdyński port będzie mógł obsługiwać znacznie większe promy pasażerskie – nawet o o długości do 240 metrów.