Umowa na II etap Przekopu. Z Budimexem [FILM]
Podpisujemy kolejną ważną umowę, która pozwoli nam na kontynuowanie prac przy drodze wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanej i w Elblągu. Inwestycja ta jest niezwykle istotna dla przyszłości Polski - powiedział we wtorek, 20 kwietnia, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W Elblągu podpisano umowę na II etap budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoka Gdańską. Chodzi m.in. o obudowę rzeki Elbląg, budowę mostu w Nowakowie. Inwestycja ma być zakończona za 24 miesiące.
Zakres II etapu
-"Przekop Mierzei stworzy szansę na rozwój gospodarczy dla wszystkich portów Zalewu Wiślanego, a także znacząco skróci dotychczasową drogę przez Cieśninę Piławską o prawie sto kilometrów. Dzięki podpisanej dzisiaj umowie zostanie zmodernizowany tor wodny rzeki Elbląg oraz wybudowany zostanie most obrotowy w Nowakowie" - wskazał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Zobaczcie dzisiejszą konferencję prasową na filmie:
"Podpisanie umowy na drugą część inwestycji to następny krok milowy w realizacji programu budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dla Urzędu Morskiego w Gdyni jest to szczególnie radosna chwila, kiedy możemy inaugurować kolejną budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do polskich portów – w tym przypadku do portu w Elblągu" - powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
Jego zdaniem, rola transportu morskiego, portów jako centrów przeładunkowych jest kluczowa w zachowaniu ciągłości łańcucha dostaw. "Każdy nowy szlak żeglugowy przyczynia się do wzrostu wydajności, konkurencyjności i budowania przewagi logistycznej polskiej gospodarki" – dodał.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prezes Budimeksu Dariusz Blocher przyznał, że cieszy się, iż "w trudnych dla polskich przedsiębiorców czasach polskie państwo inwestuje i ogłasza nowe przetargi". "Zespół jest przygotowany, znamy inwestora, jesteśmy gotowi, by nazajutrz już budowę rozpocząć i za 24 miesiące powiedzieć, że prace zostały wykonane" - wskazał.
Kontrakt zawarty między Urzędem Morskim w Gdyni a firmą Budimex SA obejmuje:
- przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m, a w rejonie Nowakowa 40 m,
- w zakresie obudowy brzegów, wykonanie kotew gruntowych o łącznej długości 202 000 mb,
- wykonanie umocnienia brzegów za pomocą stalowej ścianki szczelnej na długości brzegu 13,3 km,
- wykonanie umocnienia brzegów za pomocą żelbetowej ściany szczelinowej na długości brzegu 1,7 km.
Przewidziano też budowę mostu obrotowego na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo, ok. 650 m od istniejącego mostu pontonowego. (PAP)