Ujście Wisły: Prom Świbno-Mikoszewo już kursuje
30 kwietnia wznowił kursowanie wiślany prom pomiędzy Świbnem a Mikoszewem. To największa w swojej klasie jednostka w Polsce posiadającą europejski certyfikat niezatapialności.
Tegoroczny sezon rozpoczął się 30 kwietnia i potrwa do ostatnich dni września. Korzystać z niego mogą zarówno piesi, jak i rowerzyści oraz kierowcy samochodów osobowych, a nawet ciężarowych.
7 - 21, co 30 minut
Rejs wiślanym promem trwa zaledwie kilka minut. Charakterystyczna zielona jednostka przemieszcza się po wodach Wisły za pomocą statku holowniczego. Jest to bowiem prom linowy, prowadzony za pomocą liny zamocowanej z obu stron rzeki. Jego napęd stanowi wspomniany holownik, który płynie obok.
Ceny biletów, które sprzedawane są wyłącznie w trakcie rejsu, są uzależnione od tego, jakim pojazdem wjedziemy na pokład. Przykładowo: pieszy, bez żadnego pojazdu, zapłaci 4 złote, osoba z rowerem - 5 złotych, za samochód osobowy - 20 zł, a za autobus - 200 złotych. Co ważne, stali mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej i gminy Stegna, podróżujący samochodami, po okazaniu specjalnych identyfikatorów zapłacą połowę tych cen.
Prom kursuje w godzinach 7 - 21, co 30 minut. Jeżeli jednak samochodów jest więcej niż prom jest w stanie jednorazowo pomieścić, wówczas kursuje on częściej - by wszyscy chętni mogli jak najszybciej dostać się na drugi brzeg.
Przypomnijmy, że w Mikoszewie rozpoczyna się kolejny odcinek europejskiej trasy rowerowej R-10, prowadzący zarówno po terenach leśnych, jak też w pobliżu plaży. Poza tym po obu brzegach przekopu Wisły powstały nowe drogi rowerowe, które także warto "przetestować".
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Promowa historia
Prom służy przede wszystkim lokalnej społeczności - dzięki niemu mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej, a także Żuław Wiślanych nie muszą nadrabiać kilkudziesięciu kilometrów drogą lądową, by dostać się na drugi brzeg. Przykładowo: droga z Gdańska do Krynicy Morskiej jest dzięki niemu krótsza o 23 kilometry.
Historia promu na tej trasie sięga jeszcze XIX wieku, a dokładnie roku 1895, kiedy przekopano tu nowe ujście Wisły i zrodziła się potrzeba zorganizowania komunikacji wodnej pomiędzy dwoma brzegami.
Przeprawa promowa na obecnym odcinku, w ciągu drogi 501, działa od 1945 roku. Obecną jednostkę zbudowano w 2006 roku. Ma ona nośność 90 ton. Na pokładzie promu jest miejsce dla 100 pasażerów, ale też dla 21 aut. Może tu wjechać nawet samochód ciężarowy. Chętnie korzystają z niego rowerzyści.