Uczmy się od Niemców jak rozwijać rzeczne porty
Przedstawiciele Ministerstwie Gospodarki Morskiej i ŻeglugiŚródlądowej odbyli studyjną wizytę w Niemczech by przyjrzeć się nowoczesnymrozwiązaniom infrastrukturalnym w portach rzecznych północnej części kraju.
Była okazja, by porozmawiać z przedstawicielami władzlokalnych, m.in. ministrem rozwoju regionalnego i transportu landuSachsen-Anhalt, reprezentantami Unii Izb Odra-Łaba, administracji rzecznejNiemiec ale też z operatorami śluz w Niederfinow czy gospodarzami portów wSchwedt, Magdeburgu oraz Duisburgu.
W perspektywie rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polscemożliwość oglądania nowoczesnych rozwiązań stosowanych w tej dziedzinie wNiemczech, to bardzo cenna, praktyczna lekcja. Można było się przyjrzeć nietylko innowacyjnym rozwiązaniom, także profesjonalnej organizacji pracy. Gościez Polski nie kryli zdumienia, widząc jak gigantyczny projekt żeglugowyHanower-Magdeburg-Berlin wtopiono w piękny krajobraz, przy aprobacieorganizacji ekologicznych ? zapewniali niemieccy rozmówcy.
Warto podkreślić, iż nasi zachodni sąsiedzi podczas wizytystudyjnej polskiej delegacji bardzo chętnie podejmowali też tematy współpracyzwiązanej z rozwojem żeglugi na Odrze.
– Strategia rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce wiążesię m.in. z doprowadzeniem Odry do czwartej klasy żeglowności i połączeniemwojewództwa zachodniopomorskiego z Dolnym Śląskiem, a dalej z Dunajem i Łabą ?podkreśla Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu Ministerstwa GospodarkiMorskiej i Żeglugi Śródlądowej, uczestnik studyjnej wizyty w Niemczech -Transport rzeczny to system naczyń połączonych, jeśli chcemy uczestniczyć w tejeuropejskiej sieci, musimy budować odpowiednią współpracę międzynarodową.Jesteśmy otwarci na takie działania. Tym bardziej, iż przywrócenie żeglugi napolskich rzekach jest jednym z priorytetów obecnego rządu i naszego resortu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Port w Duisburgu
To jeden z największych portów kontenerowych w Europie.Obiekty portowe zlokalizowane są na powierzchni 7,4 km2 (ponad 70% całkowitejpowierzchni portu). Rozmieszczone są one od ujścia Ruhr wzdłuż Renu doDuisburga-Rheinhausen. W strukturze portu wyodrębnione są dwie części:publiczna i prywatna. W części publicznej portu funkcjonuje 21 doków opowierzchni 1,8 km2 i całkowitej długości nabrzeży ok. 40 km. Wszystkie dokiposiadają bezpośrednie połączenia kolejowe.
Skrzyżowanie dróg wodnych w Magdeburgu
W skład tego gigantycznego kompleksu komunikacyjnego wchodzinajdłuższy most kanałowy nad Łabą liczący 918 m, Śluza Rothensee łącząca KanałŚródlądowy z portem w Magdeburgu (jeden z najważniejszych portów śródlądowychEuropy). Bardzo ważnym elementem infrastruktury jest podwójna śluzaHohenwarthe.
„