Tunel pod Świną coraz bliżej unijnego dofinansowania

infoship
21.02.2018 09:42

Do Instytucji Zarządzającej Programem Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 trafił pozytywny draft raportu JASPERS IQR dla projektu „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną”. Po aktualizacji jego treści będziemy czekać na ostateczną wersję raportu. A następnie na ocenę dokumentacji przez Komisję Europejską.

Umowa o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych została podpisana 28 kwietnia 2017. Tunel pod Świną połączy wyspy Uznam i Wolin. Na to ułatwienie mieszkańcy miasta i turyści czekali od lat. Miasto zakłada, że do końca 2021 r. powstanie drogowe połączenie pomiędzy wyspami. Jego częścią będzie tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną.

Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego – ponad 775 mln zł.

Kto zbuduje tunel?

Wbrew wcześniejszym informacjom nie można jeszcze mówić, że znamy już wykonawcę tunelu pod Świną. Po rozstrzygnięciu Krajowej Izby Odwoławczej, komisja przetargowa dokonała ponownego rozpatrzenia ofert i w dniu 19 stycznia 2018 r. wybrała ofertę konsorcjum firm: Porr SA, Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S., Energopol – Szczecin SA jako wykonawcę tunelu pod Świną”.

Przypomnijmy, że początkowo wykonawcą inwestycji miało być włoskie konsorcjum firm Astaldi i Ghella.

Teraz skargę do Sądu Okręgowego w Szczecinie złożyło konsorcjum TOTO i ICM. Chodzi o zastrzeżenia dotyczące oferty cenowej firmy Porr SA. Czekamy teraz na decyzję sądu.

Tunel w Świnoujściu, który połączy wyspy Uznam i Wolin zastępując istniejące przeprawy promowe, będzie liczył 1,44 km. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra. Jednorurowy tunel zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Jego średnica wewnętrzna będzie wynosić 12 metrów. Powstanie tam dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.