Trwa budowa kanału Sekwana-Północ Europy. Koszt 5,1 mld euro
Francja buduje 107. kilometrowy kanał żeglugowy, który połączy zlewiska Sekwany i Renu.
Koszt tej inwestycji to 5,1 mld euro (ok. 24,2 mld złotych). Kanał będzie miał głębokość 4,5 metra, szerokość 54 metry i będzie dostępny dla dużych barek.
Cel: 2030
Kanał Sekwana-Północna Europa połączy uchodzącą do Sekwany rzekę Oise z kanałem Dunkierka-Skalda. Szlak umożliwi połączenie węzła wodnego wokół dorzeczy Sekwany z siecią na północy Francji, a przez nią z 20 tys. towarowych szlaków śródlądowych na rzekach i kanałach Belgii, Holandii i Niemiec.
Kanał Sekwana-Północna Europa będzie miał 54 m szerokości i 4,5 m głębokości. Będą nim mogły pływać jednostki przewożące do 4400 ton towarów, czyli każda taka barka zastąpi 220 ciężarówek - czytamy na stronie projektu. Kanał ma zostać oddany do użytku w 2030 r. Docelowo umożliwi transport ok. 17 mln ton towarów rocznie.
Kosztująca 5,1 mld euro inwestycja jest finansowana z środków unijnych (2,1 mld), francuskiego rządu (1,1 mld) i samorządów (1,1 mld) oraz kredytów (0,8 mld).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W Polsce
Dla porównania - 17 września otwarto liczący ok. 1300 m kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Jego elementem jest śluza o komorze długości 200 m, szerokości 25 m i głębokości 6,5 m. W ramach otwartej już inwestycji istnieją też dwa mosty obrotowe.
To element budowanej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga. Jej całkowita długość to prawie 23 km, samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek na który złoży się kanał i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Jej głębokość wyniesie 5 m. Szlak wodny na rzece Elbląg będzie miał 60 metrów szerokości a tzw. "mijanki" 120 metrów szerokości. Z kolei w Nowakowie powstanie most obrotowy, który jest elementem inwestycji. Zastąpi on obecnie istniejący most pontonowy.
"Cała inwestycja jest warta ok. 1,8 mld zł, a wszystkie prace mają zakończyć się - zgodnie z planem - we wrześniu 2023 r." - powiedział PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.