Tarpan zwodowany! Drugi, nowy lodołamacz dla Szczecina

infoship
18.03.2021 18:56

W Stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku odbyło się w czwartek wodowanie drugiego rzecznego lodołamacza „Tarpan”, zbudowanego na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Koszt budowy dwóch jednostek wyniósł ponad 30 mln zł.

Ocelot i Tarpan

Wodowanie „Ocelota”, pierwszego z bliźniaczych, rzecznych lodołamaczy, zamówionych przez RZGW w Szczecinie, miało miejsce w Remontowa Shipbuilding dwa tygodnie temu.

„Drugie wodowanie w tym roku. Serce się raduje, dlatego, że to jest polski armator, kolejny polski statek. To dopiero początek wodowań w tym roku. Remontowa Shipbuilding ma do oddania polskim armatorom dwa okręty: jeden dla 3. Flotylli Okrętów w Gdyni, drugi dla 8. Flotylli Okrętów w Świnoujściu. Mamy jeszcze do oddania prom na napęd LNG dla armatora z Kanady. Dużo więc pracy przed nami” – powiedział podczas uroczystości zwodowania "Tarpana" prezes zarządu Remontowa Shipbuilding Marcin Ryngwelski.

Dyrektor RZGW w Szczecinie Marek Duklanowski jest przekonany, że lodołamacz „Tarpan” będzie sobie dobrze radził w warunkach lodowych.

„Mówimy dziś coraz śmielej o żegludze śródlądowej, a do tego potrzebne są dobre, dzielne i solidnie zrobione lodołamacze, takie jak +Tarpan+” – dodał szef RZGW w Szczecinie.

„Tarpan” i „Ocelot” zastąpią dwa wysłużone lodołamacze z roku 1969 i 1970. Wody Polskie w Szczecinie mają ogółem osiem jednostek.

Odrzańskie zadania

Nowe jednostki mają pracować za lodołamaczami czołowymi, poszerzając wycięty w lodzie tor wodny i krusząc krę lodową powstałą w wyniku lodołamania, aby zapobiec jej zlepianiu się i tworzeniu okładów lodowych. Rola tego typu lodołamaczy jest znacząca, zważywszy na specyfikę Odry, jej małą głębokość oraz występowanie załamań i zwężeń w wielu jej lokalizacjach, które w łatwy sposób mogłyby prowadzić do powstawania zatorów spowodowanych przez spływające kry lodowe.

Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowiło dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności.

Całkowita długość lodołamacza „Tarpan” to prawie 29 metrów, jego zanurzenie balastowe to 1,70 m, nośność ponad 122 tony, a prędkość 13 km /h. Załogę jednostki stanowią cztery osoby. Na wyposażeniu lodołamacza są m.in. tratwa ratunkowa pneumatyczna na 12 osób, łódź pomocnicza dla pięciu osób. (PAP)