Szczeciński port zyska dzięki pogłębieniu toru do Świnoujścia
Pogłębiony do 12,5 m głębokości tor wodnyŚwinoujście-Szczecin to większe statki w szczecińskim porcie i większy zysk ?powiedział PAP prof. Stanisław Gucma z Akademii Morskiej w Szczecinie.
„W przyszłości przewidywany jest wzrost liczby statkówwchodzących do portu w Szczecinie” ? powiedział Gucma. „W tej chwili notuje sięrocznie około 10 tys. wejść statków. W latach 30. liczba wejść ma wzrosnąć do15 tys. i to wejść statków dużo większych niż obecnie. To pociągnie za sobąznaczne zwiększenie obrotów portu i zwiększenie jego zysków” ? dodał w rozmowiez PAP prof. Gucma.
Ekspert przypomniał, że obecnie do szczecińskiego portu mogąwchodzić statki o maksymalnej długości 200 m. „Masowiec o takiej długościi zanurzeniu nieco ponad 9 m może przewieźć około 16 tys. ton ładunku. Jeżelitor wodny pogłębimy do 12,5 m, to może tu wchodzić masowiec o długości 220 m izanurzeniu między 11 a 11,5 m. Taka jednostka to jest już 40 tys. ton ładunku,a więc różnica jest zasadnicza” ? podkreśla Gucma.
Podobnie wygląda sprawa w przypadku innych rodzajów statków.”Obecnie dwustumetrowe kontenerowce o zanurzeniu w granicach 9 m przewożą średniood 1,8 tys. do 2 tys. TEU (TEU ? pojemność standardowego kontenera ? PAP). Popogłębieniu mówimy o kontenerowcu długim na 240 m i prawie 4 tys. TEU” ?powiedział Gucma.
Głębszy tor wodny to także możliwość przyjmowania większychwycieczkowców. Według Gucmy szczeciński port może przyjmować takie jednostki odługości 200 m, a przy specjalnych procedurach i odpowiedniej pogodzie długiena 220 m. Po pogłębieniu będą mogły wchodzić tu wycieczkowce o długości 260 m,które mogą przewieźć 3 tys. pasażerów. To trzykrotnie więcej pasażerów, niżobecnie może przypłynąć na jednym wycieczkowcu ? dodał.
Bez pogłębionego toru wodnego szczecińskiemu portowi grozimarginalizacja ? podkreśla z kolei Zarząd Morskich Portów Szczecin iŚwinoujście.
Z szacunków zarządu wynika, że w szczecińskim porcie w 2030r. bez pogłębionego toru wielkość przeładunków wyniesie nieco powyżej 10 mlnton, czyli mniej więcej tyle, ile obecnie. Przy pogłębionym torze wodnym do12,5 m ten wolumen wrośnie, osiągając wartość od 14 mln ton do nawet 17 mln, zdalszą perspektywą wzrostu.
Jak podkreśla Gucma, głębszy tor wodny stymuluje rozwójportu; projektowane są większe nabrzeża, nowe terminale, a także mówi się obudowie nabrzeży głębokowodnych.
-„Szczecin to wewnętrzny port, ale port otwarty, z połączeniemz Berlinem, możliwością połączenia rzekami i bardzo dobrą komunikacją, czylimodernizowaną Nadodrzańską Magistralą Kolejową i budowaną S3. (?) Jeżeli to sięuda to zyskujemy doskonałe połączenie drogowe z całą południową Europą. W tejsytuacji należy zdecydowanie unowocześnić nasze porty w Szczecinie iŚwinoujściu” ? dodał Gucma.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Projekt ustawy ws. budowy lub przebudowy toru wodnegoŚwinoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m wpłynął już do Sejmu. Pogłębienietoru jest niezbędne dla rozwoju portów morskich o podstawowym znaczeniu dlagospodarki narodowej – podkreślili autorzy rządowego projektu ustawy. Dziękiprojektowanym przepisom etap proceduralny związany z inwestycją ma być krótszyo sześć miesięcy.
Inwestycja będzie prowadzona w ramach Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jej wartość to ok. 1 mld 385 mlnzł. 85 proc. pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych, a 15 proc. z budżetupaństwa. Inwestycja ma być zrealizowana do 2022 r.
Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapemprojektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap podnazwą „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin (Kanał Piastowskii Mieliński), strona wschodnia i zachodnia” zrealizowano w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest spółkąakcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami: wSzczecinie i Świnoujściu.
W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkimterminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinieobsługuje zarówno ładunki drobnicowe – w tym kontenery, wyroby hutnicze iładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe – suche i płynne. Oba portyoferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych. (PAP)
„