Szczecińska stocznia zbuduje nowy prom dla PŻB

infoship
30.01.2017 09:52

Stocznia Remontowa Piotra Soyki z Gdańska zbuduje wSzczecinie prom pasażersko- samochodowy we współpracy ze stoczniami grupykapitałowej MARS dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ? dowiedziała się PAP wźródłach zbliżonych do rządu. Umowa może zostać zawarta w marcu 2017.

Ekspert – ekonomista zbliżony do branży promowej powiedziałw sobotę PAP, że „po ostatnich relacjach dotyczących możliwości poprawyinfrastruktury technicznej na terenie Stoczni Szczecińskiej tym bardziejwłaśnie ta stocznia będzie predestynowana do wykonania takiego zadaniatechnicznego, jak budowa promów dla polskich armatorów” – powiedział.Potwierdził, że „z punktu formalnego i biznesowego umowa może być zawartajuż w marcu”.

-„Duża część pracy przy budowie jednostki, jeśli niewiększość, odbędzie się w Stoczni Szczecińskiej. Łączy się to z większymwykorzystaniem firm kooperujących i działających na terenie SzczecińskiegoParku Przemysłowego, a także zagwarantowanym przez rząd rozwojem ekonomicznym ifinansowym stoczni” – wyjaśnił ekonomista związany z finansowaniem rynkupromowego.

Jak mówił, nowy prom wybudowany w Stoczni Szczecińskiejzastąpi wysłużone jednostki PŻB pływające na linii Świnoujście ? Ystad.”Jest to najpilniejsza potrzeba armatora. Prom Mazovia, który wszedł na tęlinię 2 lata temu jest nie najnowszą jednostką. Stąd pilna potrzeba włożenia natą samą linię, na tzw. wahadle, nowego promu. Pozwoli to w pełni wykorzystaćstale rosnący rynek przewozów pasażerskich oraz samochodów ciężarowych” -zaznaczył.

Towarzystwo Finansowe Silesia sprzedało Stocznię Szczecińskąza 100 mln zł Funduszowi Inwestycyjnemu Mars. Umowę podpisano w piątek tydzieńtemu, a poinformował o niej w poniedziałek rano minister gospodarki morskiej iżeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. W poniedziałek po południu w Stoczniodbyła się konferencja prasowa dotycząca polskiego przemysłu stoczniowego zudziałem przedstawicieli polskich władz.

Podczas konferencji zapewniali oni, że inwestycja jestpierwszym krokiem w odbudowie polskiego przemysłu stoczniowego. Dzięki niejmoże powstać największa nad Bałtykiem i jedna z największych w Europie grupastoczniowa. Przyniesie wymierne korzyści całemu polskiemu przemysłowistoczniowemu, który – według zapewnień władz – stanie się ponownie ważnymfilarem polskiej gospodarki. W Szczecinie oprócz produkcji cywilnych, mogą byćbudowane w przyszłości okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej.

Z zapowiedzi rządowych wynika, że statki w Szczecinie będziebudowało konsorcjum stoczniowe, a już w drugim kwartale tego roku nastąpipołożenie stępki pod budowę promu dla polskiego armatora. „Tak jakzapowiadaliśmy – i dzisiaj ten termin wydaje się niezagrożony – drugi kwartałtego roku to położenie stępki pod budowę promu dla polskiego operatora, dlapolskiego armatora – Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. To oczywiście początekodbudowy tej branży” – powiedział Gróbarczyk. Jak dodał, pochylnia Wulkanbędzie tą pochylnią, na której zostanie położona stępka pod budowę promu.

Ministerstwo Rozwoju w komunikacie wyjaśniło, że AgencjaRozwoju Przemysłu, działająca w ramach Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju,dokapitalizuje Polską Grupę Zbrojeniową, obejmując akcje o wartości 101,5 mlnzłotych. Pozyskane środki finansowe, zgodnie z zawartą 20 stycznia br. umową,PGZ przeznaczy na zakup 100 procent udziałów Szczecińskiego Parku Przemysłowego(SPP). Nabycie przez Mars Fundusz Inwestycyjny Zamknięty 100 proc. udziałówspółki Szczeciński Park Przemysłowy jest kontynuacją procesu, mającego na celukonsolidację kluczowych polskich aktywów stoczniowych w ramach Polskiej GrupyZbrojeniowej za pośrednictwem Mars FIZ.

Obecnie Mars FIZ zarządza portfelem akcji i udziałów 15spółek niepublicznych. Wśród nich znajdują się podmioty z sektora remontu ibudowy statków oraz budowy konstrukcji stalowych offshore, w tym StoczniaRemontowa „Nauta” w Gdyni oraz Morska Stocznia Remontowa”Gryfia” działająca w Szczecinie i Świnoujściu oraz spółkinieruchomościowe. Właścicielem 99,4 proc. certyfikatów Funduszu jest AgencjaRozwoju Przemysłu SA.(PAP)