Świnoujście z pozwoleniem budowę tunelu pod Świną
Wojewoda Zachodniopomorski Tomasz Hinc podpisał 7 października decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) – budowa tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. To formalne pozwolenie na budowę stałego połączenia.
Ceremonia odbyła się na Warszowie nad brzegiem Świny, w miejscu gdzie będzie wjazd i wyjazd z tunelu.
– Warto mieć marzenia, bo marzenia się spełniają – tymi słowami Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zwrócił się do przedstawicieli samorządu Świnoujścia. – Gdyby nie upór władz samorządowych, trudno byłoby zrealizować ten projekt. A nie jest to projekt Świnoujścia, nie województwa zachodniopomorskiego. To projekt wszystkich Polaków.
Trzeci krok
Dokumentacja projektowa wraz z wnioskiem o wydanie ZRID została złożona w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim 17 lipca 2019.
– Mieliśmy 90 dni na wydanie zezwolenia. Wydajemy je dużo wcześniej – mówił wojewoda Tomasz Hinc, dodając że oprócz samej decyzji ZRID konieczne było jeszcze wydanie ponownej decyzji oddziaływania na środowisko.
Dokumenty zostały sprawdzone, obie decyzje zostały wydane i zaraz po podpisaniu przez wojewodę poprzez ręce ministrów: Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marka Gróbarczyka, Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasza Żuchowskiego i dyrektora zachodniopomorskiego Oddziału GDDKiA Łukasza Lendnera trafiły na ręce Prezydenta Janusza Żmurkiewicza, a ten z kolei przekazał je wykonawcy tunelu.
– W 2017 roku na promie „Karsibór” podpisaliśmy umowę na finansowanie tej inwestycji. Rok później, we wrześniu, zrobiliśmy kolejny ważny krok podpisując umowę z wykonawcą – mówił Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz (na zdjęciu). – Dziś robimy trzeci milowy krok, który jest konieczny, aby nasze marzenie o tunelu się ziściło. Kolejnym to uruchomienie maszyny, która go wydrąży, a ostatnim w 2022 roku będzie otwarcie tunelu.
– Deklaruję, że na przełomie października i listopada wbijemy pierwszą łopatę – dodał Piotr Kledzik, dyrektor firmy PORR, która jest liderem konsorcjum wykonawczego tunelu.
Kiedy pierwsze roboty?
Decyzja ZRID, to w uproszczeniu pozwolenie na budowę. Posiada rygor natychmiastowej wykonalności, co daje wykonawcy możliwość niezwłocznego przystąpienia do prac budowlanych. Decyzję ZRID udało się uzyskać niezwykle sprawnie – w niespełna 3 miesiące. Tym samym, po wielu latach oczekiwania, tunel w Świnoujściu przechodzi z fazy analiz, planów i projektów do realizacji, do robót budowlanych.
W ciągu tygodnia plac budowy zostanie przekazany wykonawcy. W pierwszym etapie rozpocznie się sprawdzanie saperskie terenu inwestycji, co jest niezwykle ważne ze względu na często znajdowane w rejonie Świnoujścia niewybuchy z czasów II wojny światowej. Ruszą również wycinki drzew, a teren inwestycji zostanie wytyczony geodezyjnie. Wykonawca będzie organizował tez swoje zaplecze.
Z początkiem przyszłego roku ruszą zasadnicze roboty związane z wykonywaniem szybu startowego tunelu po stronie wyspy Uznam. Tunel będzie składał się z trzech części wykonanych: w murach oporowych o długości 475 m, metodą odkrywkową o dł. 295 m oraz zasadniczej części drążonej o dł. 1,48 km.
Maszyna drążąca
Drążenie tunelu z komory startowej położonej po stronie wyspy Uznam będzie wykonywała maszyna drążąca (TBM) o długości 100 metrów, której tarcza będzie miała średnicę 13,5 metrów. Urządzenie zostało już przez wykonawcę zamówione w Chinach i będzie gotowe w maju przyszłego roku, a do Polski przypłynie w sierpniu. Następnie będzie trwał montaż w komorze startowej.
Samo drążenie powinno rozpocząć się na początku 2021 roku. Maszyna TBM będzie zostawiała za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów. Drążenie będzie trwało kilka miesięcy, w sierpniu 2021 roku maszyna TBM powinna przebić się do szybu końcowego położonego na wyspie Wolin. Następnie zostanie zdemontowan
Droga w tunelu
W wydrążonym tunelu trzeba jeszcze będzie wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu.
Bardzo ważne są również urządzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeństwa. Do funkcjonowanie tunelu konieczny jest układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego tunel będzie zarządzany.
Zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu łączącego Świnoujście z resztą Polski.
Inwestycja jest realizowana w ramach podpisanej we wrześniu 2018 roku umowy z konsorcjum firm PORR, Gulermak i Energopol Szczecin. Kontrakt o wartości 793 mln złotych realizowany jest w formule zaprojektuj i buduj. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest we wrześniu 2022 roku. Inwestorem jest Miasto Świnoujście a rolę inwestora zastępczego, wspierającego samorząd w prowadzeniu inwestycji, pełni Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt jest dofinansowany ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020. Kwota dofinansowania to 775,6 mln złotych.
Nowy odcinek drogi będzie miał łączną długość 3,4 km z czego niemal połowa pobiegnie przez jednorurowy tunel z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu. Inwestycja będzie rozpoczynała się po stronie wyspy Wolin w rejonie Terminalu Promów Morskich – rejon ulic Duńska, Fińska i Skandynawska. Wyjazd z tunelu po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie w rejonie oczyszczalni ścieków.
„