Studium dla budowy Kanału Śląskiego. W styczniu
W styczniu przyszłego roku zostanie przedstawione studiumwykonalności dla budowy Kanału Śląskiego, który miałby połączyć Wisłę z Odrą,przebiegając przez Śląsk i Małopolskę – zapowiedział ministergospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Kanał Śląski, który ma powstać w ramach Programu RozwojuOdrzańskiej Drogi Wodnej będzie mieć ok. 90 km długości i łączyć Wisłę z Odrą,przebiegając w rejonach Kuźni Raciborskiej, Rybnika, Żor, Tychów, Bierunia wwoj. śląskim i Oświęcimia w zachodniej Małopolsce.
Dobre rokowania
Jak przypomniał Gróbarczyk z dotychczasowych analiz wynika,że najbardziej rokującą drogą wodną w Polsce jest połączeniezindustrializowanych terenów Górnego Śląska z Morzem Bałtyckim poprzez rzekęOdrę. Z kolei – wskazał minister – nie jest możliwe doprowadzenie dożeglowności handlowej Wisły między Krakowem i Warszawą, dlategonajsensowniejszym rozwiązaniem jest połączenie tej rzeki z Odrą za pomocąKanału Śląskiego.
„Tutaj mamy już wyłączenie i zabezpieczenie terenów pod kątembudowy tego kanału, a więc przyłączenie Krakowa, poprzez drogi śródlądowe doOdry i do portów w Szczecinie i Świnoujściu, to jest ten kierunek, który jaknajbardziej spina się pod kątem finansowym i rokuje na rozwój” – ocenił szefresortu podczas briefingu w Krakowie.
W jego ocenie nowa droga wodna będzie dopełnieniem systemutransportu drogowego i kolejowego w Polsce.
Gróbarczyk zapowiedział, że w styczniu przyszłego rokuzostanie zaprezentowane studium wykonalności dla tej inwestycji, które wskażem.in. przebieg nowej drogi wodnej, nakłady potrzebne na jej wykonanie i ramyczasowe inwestycji.
„Nie zakładamy, że kanał będzie w przeciągu siedmiu latwybudowany” – ocenił minister i dodał, że przedsięwzięcie będzie zgłoszone doubiegania się o dofinansowanie unijne w ramach rewizji programuTranseuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.
Analizy techniczne dla Programu Rozwoju Odrzańskiej DrogiWodnej przygotowuje zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście.
Stopień na Wiśle
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej poinformowałteż, że w przyszłym roku rozpoczną się prace przygotowawcze do budowynajistotniejszej inwestycji hydrotechnicznej na Wiśle, czyli budowy stopniawodnego w Niepołomicach k. Krakowa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zadanie, które zabezpieczy poziom wody niezbędny do tzw.czwartej klasy żeglowności wynoszący 2,5 metra oraz będzie pełnić funkcjeochrony przeciwpowodziowej, miałoby zostać zrealizowane w ciągu siedmiu lat –zapowiedział Gróbarczyk.
Według niego inwestycja została ujęta w przyjętym przez rządProgramie Rozwoju Retencji, który zapewnia jej finansowanie na poziomie około500 mln zł. Będzie realizowana przez Państwowe Gospodarstwo Wody Polskie.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział podczasbriefingu w Krakowie, że rząd premiera Mateusza Morawieckiego „podejmuje wielewysiłków, aby zwiększyć potencjał portów morskich i śródlądowych dróg wodnych”.
„Jest absolutną koniecznością, żeby w tych staraniachuwzględnić Kraków i ziemię małopolską, która dysponuje potencjałem dzisiajnieobudzonym. Ten potencjał wymaga wielu nakładów, wielu inwestycji, ale przedewszystkim determinacji i my tę determinację mamy – mamy pomysł jak to zrobić ichcemy to zrobić” – zaznaczył Adamczyk.(PAP)
„