Śródlądowa żegluga potrzebuje unijnego wsparcia
Unijni ministrowie transportu wzywają Komisję Europejską do wsparcia rozwoju transportu wodnego śródlądowego.
Rada Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energi podczas spotkania 3 grudnia br. przyjęła konkluzje w sprawie transportu wodnego śródlądowego. Dokument podkreśla rolę żeglugi śródlądowej, której rozwój może znacznie przyczynić się do łagodzenia negatywnych skutków całego sektora transportu.
W konkluzjach Rada UE kieruje w stronę Komisji Europejskiej postulat realizacji działań zmierzających do pełnego wykorzystania potencjału śródlądowych dróg wodnych w Europie.
Jak podkreślono w podsumowaniu, zrównoważony system transportowy w Polsce nie może rozwijać się bez żeglugi śródlądowej – gałęzi, która jest najbardziej ekologiczną i przyjazną środowisku. Przewaga transportu wodnego śródlądowego jest wyraźna, zwłaszcza w mniejszej emisji CO2 w stosunku do transportu kolejowego i drogowego. Ponadto ten rodzaj transportu nie generuje kosztów walki z hałasem, zmniejsza zatłoczenie na drogach, a poziom wypadków komunikacyjnych jest minimalny.
Dlatego Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wspierało przyjęcie konkluzji i kontynuuje działania na rzecz aktywizacji sektora żeglugi śródlądowej i włączenia polskich śródlądowych dróg wodnych do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
Przywrócenie żeglowności na polskich śródlądowych drogach wodnych należy traktować nie tylko jako wypełnienie zobowiązań międzynarodowych umów, ale jako decydujący wkład w rozwój gospodarczy kraju i Europy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Treść konkluzji (w języku angielskim) znajduje się TUTAJ
„