Śląski węgiel ponowie popłynie Odrą. Jesienią
-„Do końca tego roku, kosztem ok. 50 mln zł, przywróconazostanie żeglowność Kanału Gliwickiego. Jesienią pierwsze barki z węglempopłyną Odrą z Górnego Śląska do Opola i Wrocławia – zadeklarował ministergospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
3 lipca 2017 r. minister odwiedził Śląskie Centrum Logistykiw Gliwicach, będące m.in. operatorem portu przy Kanale Gliwickim, który łączyGórny Śląsk z Odrą. Gróbarczyk potwierdził, że przywrócenie możliwościtransportu rzecznego na Odrze należy do priorytetów rządu.
-„To jest pierwsza inwestycja, którą chcemy zrealizować wtym roku: uruchomić w pełni żeglugę po Kanale Gliwickim. Nasz zasadniczy cel toruszające składy, barki z węglem do elektrociepłowni we Wrocławiu czy w Opolu.Środki, przygotowane aby udrożnić Kanał Gliwicki, nie są zagrożone” – zapewniłminister.
Jak mówił Gróbarczyk, na przywrócenie żeglowności kanału wpodstawowym zakresie potrzeba w pierwszym etapie ok. 50 mln zł, które mają byćwydatkowane jeszcze w tym roku, z wykorzystaniem środków unijnych. Ministerpoinformował, że potrzebna kwota jest znacznie niższa od wcześniejszychszacunków, sięgających nawet 600 mln zł, zastrzegł jednak, że obecne prace niedoprowadzą jeszcze do osiągnięcia czwartej klasy żeglowności, co jest planemdocelowym, wymagającym dalszych nakładów.
-„50 mln zł wystarczy na modernizację i przywrócenie żeglugina Kanale Gliwickim” – zapewnił minister, który jesienią spodziewa się nakanale pierwszych barek z węglem. „To będzie koniec tego roku. Nie zakładamyżadnej konkretnej daty, ale myślę, że w październiku-listopadzie powinniśmy jużuruchomić pierwszy transport” – ocenił.
Przywrócenie żeglowności Kanału i Odry między Śląskiem aOpolem i Wrocławiem wymaga m.in. remontu śluz na tym odcinku oraz dodatkowychpomiarów w samym kanale, pod kątem jego głębokości, oraz być może pracpogłębiających.
-„Nie widzimy z tym na tyle problemów, aby ten rok był zagrożony”– zapewnił Gróbarczyk, przywołując wcześniejsze analizy, według których ok. 85proc. towarów, które mogą być transportowane Odrą, będzie generowane na Śląsku.
Minister gospodarki morskiej zaznaczył, że dla przywróceniażeglowności Odry potrzebne jest nie tylko usunięcie – jak mówił – „wąskichgardeł” na samej rzece, ale także ukończenie legislacji w zakresie nowego Prawawodnego, renegocjacja umowy ze stroną niemiecką w zakresie żeglowności po Odrzena odcinku granicznym oraz dokończenie wszystkich bieżących inwestycji, jakstopień wodny w Malczycach.
-„Dokończenie modernizacji jest dla nas jest dziśpriorytetem (…). Przede wszystkim chcemy w pełni uruchomić żeglugę. To wpisujesię w całą Odrzańską Drogę Wodną, która – jeśli chodzi o inwestycje – będzie wpierwszej kolejności realizowana” – zapewnił Gróbarczyk, wymieniając równieżplanowane docelowo połączenie Odry z Dunajem i Łabą oraz budowę KanałuŚląskiego. Przypomniał, że na inwestycje i realizację programów w obszarzeżeglugi śródlądowej przewiduje się nakłady rzędu do 30 mld zł.
-„Obecnie są rozpisane przetargi na studium wykonalności wzakresie przygotowania Odrzańskiej Drogi Wodnej pod czwartą klasę żeglowności -na to są też zagwarantowane środki. Inwestorem jest Port Szczecin-Świnoujście,który będzie głównym beneficjentem” – poinformował minister.
Krok po kroku
W maju br. Sejmik Woj. Śląskiego przyjął stanowiskopopierające działania władz centralnych zmierzające do przywrócenia funkcjiOdrzańskiej Drogi Wodnej. Radni uznali m.in. za celową budowę kanału Koźle-Ostrawa,a także budowę Kanału Śląskiego.
W rządowych „Założeniach do planów rozwoju śródlądowychdróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do 2030 r.” ujętobudowę Kanału Śląskiego łączącego Odrzańską Drogę Wodną z Drogą Wodną GórnejWisły oraz budowę kanału Koźle – Ostrawa, będącego polskim odcinkiem szlakuwodnego Dunaj – Odra – Łaba. Obie te inwestycje dotyczą woj. śląskiego.
Jesienią ubiegłego roku, w obecności ministra Gróbarczyka, wOpolu podpisano list intencyjny ws. zapewnienia wodnego transportu węgla dlanależącej do PGE, rozbudowywanej Elektrowni Opole.
Według wcześniejszych informacji Górna Odra powinna zostaćdostosowana do parametrów czwartej klasy żeglowności w 2020 r. Zgodnie zestrategią rozwoju śródlądowych dróg wodnych, na Odrzańską Drogę Wodną do 2020r. zaplanowano wydatki rzędu 2,9 mld zł, ale do 2030 r. ma zostać w sumiezainwestowanych ok. 30,7 mld zł. Z tego 11 mld zł miałaby kosztować budowaKanału Śląskiego, który połączyłby Odrę z Wisłą.
Przewidziano też 3,1 mld zł na dostosowanie KanałuGliwickiego, 2,9 mld zł na modernizację 20 stopni wodnych oraz 6,6 mld zł nabudowę 14 nowych stopni wodnych na odcinku Brzeg Dolny – ujście Nysy Łużyckiejoraz 4,5 mld zł na budowę ośmiu stopni wodnych na tzw. Odrze granicznej. 670 mlnzł zaplanowano na przeprojektowanie zbiornika Racibórz z funkcji suchej nawielofunkcyjną. W ramach ODW w latach 2021-30 planowane jest wybudowanie kanałuKoźle-Ostrawa, który byłby polską częścią drogi wodnej do Dunaju.
Obecnie na dokończenie lub przeprowadzenie planowanychmodernizacji – przy wsparciu środków unijnych – oczekują cztery z sześciu śluzKanału Gliwickiego. W przypadku trzech z nich trwają procedury przetargowe.Sytuacja czwartej jest analizowana; w czerwcu br. rozwiązano umowę z wykonawcą.Kompleksowe remonty dwóch śluz zakończyły się w 2015 r.(PAP)
„