Sejm o morskim szkolnictwie wyższym
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w lutym wysłuchała informację Krzysztofa Kozłowskiego z MGMiŻŚ na temat sytuacjimorskiego szkolnictwa wyższego.
W posiedzeniu udział wzięli m.in.: Jacek Dubińskiprzewodniczący Federacji Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków, TomaszEmiljan dyrektor Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli, PawełKowalski członek Prezydium Rady Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i RybakówNSZZ ?Solidarność?, Krzysztof Michnal dyrektor Policealnej Szkoły Morskiej wGdyni, Wojciech Ślączka pełnomocnik rektora do spraw morskich Akademii Morskiejw Szczecinie, Henryk Śniegocki prorektor do spraw morskich Akademii Morskiej wGdyni, Andrzej Kościk przewodniczący Rady KSMMiR NSZZ ?Solidarność?, PiotrTreichel prorektor do spraw nauczania Akademii Morskiej w Szczecinie oraz RafałZachorski przedstawiciel Stowarzyszenia Zachodniopomorski Klaster Morski.
Jako pierwszy głos zabrał podsekretarz stanu w MinisterstwieGospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Krzysztof Kozłowski, który przedstawiłaktualny stan szkolnictwa: -?Jeżeli chodzi o Ministerstwo Gospodarki Morskiej iŻeglugi Śródlądowej, nadzorujemy dwie wyższe szkoły ? Akademię Morską w Gdynioraz Akademię Morską w Szczecinie. Akademia Morska w Gdyni składa się zczterech wydziałów ? Wydziału Elektrycznego, Wydziału Mechanicznego, WydziałuNawigacyjnego, Wydziału Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa. Natomiast AkademiaMorska w Szczecinie liczy trzy wydziały ? Wydział Nawigacyjny, WydziałMechaniczny i Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny.
W roku akademickim 2015-2016, w ramach rygorów narzuconychprzez Konwencję STCW, studiują studenci w sile 3577, z czego 1833 studentówpobiera nauki w Gdyni, 1744 studiuje w Szczecinie. Jeżeli chodzi o kwestiękształcenia kadr morskich, jest jeszcze Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni, ztym, że nie jest to nasza właściwość. My oczywiście współpracujemy, jeżelichodzi o realizację wymogów Konwencji STCW. Ta Konwencja STCW to jest trzondziałalności tychże akademii. I to jest nasza wielka chluba, wielka radość, żemamy te trzy wspaniałe uczelnie, w tym dwie Akademie Morskie, które fantastycznieradzą sobie z realizacją wymogów wynikających z zasad kształceniaprzewidzianych przez Konwencję STCW. Obie Akademie Morskie gwarantują szkolenie? co należy podkreślić i szczerze docenić ? na poziomie światowym. To nie jesttylko poziom polski. To jest poziom europejski, to jest poziom światowy.Wyposażone są w specjalistyczne i nowoczesne urządzenia, służące do treningówsymulatory.
Jeżeli chodzi o podstawowe informacje dotyczące zasobówkadrowych i technicznych, to Akademia Morska w Gdyni dysponuje dwoma statkami,pięcioma ośrodkami szkoleniowymi, a jeżeli chodzi o kadry, 76 profesorów swojąwiedzą wspomaga proces dydaktyczny i naukowy, a doktorantów 49. Jeżeli chodzi oAkademię Morską w Szczecinie, jest to jeden statek, sześć ośrodkówszkoleniowych, 58 profesorów prowadzi prace naukowe i dydaktyczne i 39doktorantów przygotowuje swoje dysertacje.
To, co jest istotne z punktu widzenia funkcjonowania naszegoministerstwa, to inwestycje. Co udało się do tej pory zrealizować? AkademiaMorska w Szczecinie we wrześniu 2013 r. rozpoczęła modernizację budynków przyul. Willowej. To jest adaptacja budynków po dawnym Zespole Szkół Technicznych iMorskich. Są też dalsze plany z tym związane. Całkowity koszt tych inwestycjito ponad 13 mln zł, z czego w 2015 r. na remonty przeznaczono 4 mln zł ześrodków własnych uczelni i 3 mln zł z budżetu państwa, w ramach dotacji celowejna to działanie.
Akademia Morska w Gdyni. Niedawno mieliśmy przyjemnośćgościć pana rektora, który wskazywał na realizację remontu części studenckiejna statku ?Dar Młodzieży?. Tam były fatalne warunki. Szczęśliwie to już udałosię zweryfikować. Koszt tego remontu wyniósł prawie 3 mln zł, z czego 2 mln złz budżetu państwa, a 900 tys. zł uczelnia wygospodarowała we własnym zakresie.
Oczywiście, obie uczelnie wskazują na potrzebę prowadzeniadalszych inwencji. Wskazują nowe inicjatywy. To jest nasz wspólny interes, żebyje wszystkie zrealizować, tylko musiałyby za tym iść odpowiednio wysokie środkiz budżetu państwa, żebyśmy mogli zaspokoić wszystkie potrzeby inwestycyjne.
Akademie w toku rozmów i sprawozdań wskazują też cyklicznie,corocznie, na problemy finansowe. Chciałyby oczywiście otrzymywać więcejśrodków. Wskazują też na to, że prognoza przyjmowania studentów będzie corazwyższa, bo i kierunki są coraz bardziej atrakcyjne. Marynarze są poszukiwani narynkach pracy. Mówię tu o procesie globalizacji zawodu marynarza. Po pierwszemamy Konwencję STCW, która ujednolica wymogi stawiane dla tego zawodu. A podrugie państwo doskonale wiedzą, że zawód marynarza nie tylko siękomercjalizuje, ale przede wszystkim staje się zawodem globalnym.
To jest to, co chciałem powiedzieć, jeśli chodzi osprawozdanie merytoryczne. Odnośnie do sprawozdania finansowego, to jeślichodzi o ośrodki, ta dotacja na działalność dydaktyczną w 2015 r. sięgnęła naobie uczelnie prawie 111 mln zł. W 2016 r. to już 132 647 000 zł, z tym, żejest to kwota bez inwestycji. Na razie dysponujemy wnioskiem Akademii Morskiejw Szczecinie na 2 mln zł. To jest kontynuacja inwestycji dotyczącej budynku czyośrodka przy ul. Willowej ? można powiedzieć, kampus, bo on się rozszerza i tojest niezwykle cenna inicjatywa.
Akademia Morska w Gdyni złożyła wniosek inwestycyjny nakwotę 410 tys. zł. Ona ma być przeznaczona na remont przeciekającego dachu,jeśli dobrze pamiętam, i zawilgocenia budynku. Tam trzeba dokonać niezbędnychnapraw.
Zawsze podkreślam ? co prawda, niedługo jestem w randzepodsekretarza stanu i w ogóle od niedawna jestem w organach administracjirządowej ? że tym, czym możemy się pochwalić? Jeszcze raz podkreślę, że nasząchlubą i dumą jest wyższe zawodowe szkolnictwo morskie, które doskonale radzisobie na rynkach światowych. Nasze obie akademie są konkurencyjne na rynkachświatowych pod względem oferty edukacyjnej, ale też ? co należy podkreślić ?nawet w skromnych uwarunkowaniach finansowych, zapewniając najwyższą jakośćkształcenia, utrzymują dość dobre współczynniki procentowych kosztówkształcenia w stosunku do innych uczelni.
Na każdym ze stołów jest do państwa dyspozycji tabelkaobrazująca koszt kształcenia jednego studenta przeliczeniowego ? paniprzewodnicząca też to posiada. Proszę zauważyć, że Akademie Morskie sąoznaczone kolorem niebieskim. Koszt wykształcenia jednego studenta to 21 276zł. Mogą to państwo porównać z innymi kierunkami, chociażby w uczelniachartystycznych. To jest powód do takiej dumy, że zapewnia się bardzo wysokąjakość kształcenia przy niewiele wyższych kosztach wykształcenia jednegostudenta przeliczeniowego. Miejmy nadzieję, że ten trend będzie kontynuowany.
To, co chciałbym zaznaczyć, i co jest efektem pracbudżetowych obecnego rządu i obecnej większości, to zwiększenie środków nafunkcjonowanie uczelni w części dotyczącej działalności dydaktycznej, bo tojest wzrost o 21 mln zł rok do roku. I to jest to, co udało się zwiększyć,wychodząc naprzeciw tym postulatom, które były kierowane przez władze uczelni.Z mojej strony to wszystko. Bardzo dziękuję.?
Pełen zapis prac komisji TUTAJ
„