Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rządowa determinacja ws. przekopu Mierzei

infoship
08.04.2016 09:14

W czwartek, 7 kwietnia w Elblągu odbyła się konferencja ph.:?Budowa Kanału Żeglugowego Nowy Świat przez Mierzeję Wiślaną?.

Podczas spotkaniawygłoszono referaty i prezentacje dt. Budowa kanału szansą dla rozwoju Elbląga;Projekt budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną; Kanał żeglugowy ?aspekty bezpieczeństwa; Inwestycja w kontekście środowiska; Nadrzędnośćinteresu publicznego w projekcie budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną; Rozwójportów nadzalewowych jako efekt budowy kanału.

Podczas konferencji minister gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział: -?Determinacja rządu dotycząca planówprzekopu Mierzei Wiślanej jest ogromna – powiedział w czwartek Dodał, że jednymz aspektów akcentowanych przy planowaniu inwestycji jest bezpieczeństwapaństwa. Do tej pory udało nam się uzyskać pewne zapewnienia KomisjiEuropejskiej, w zasadzie daleko idącą zgodę, co do pewnych rozwiązań. Dziśmówimy o lokalizacji w Nowym Świecie, które będziemy forsować w KomisjiEuropejskiej – podkreślił minister Gróbarczyk

Jak zaznaczył, Komisja Europejska w całym obszarze swojejkontroli zwraca uwagę na ochronę środowiska. – Oczywiście chcemy to respektować- zapewnił minister.

Jak dodał, „aspektem, który do tej pory nie byłpodnoszony a w świetle obecnej tego sytuacji politycznej jest niezwykle ważny,jest bezpieczeństwo”.

– Bezpieczeństwo i w tym wypadku jeśli mówimy o zewnętrznejgranicy Unii Europejskiej, i jeśli mówimy o zagrożeniach, które dotykają naszkraj, to ten priorytet staje się rzeczą nadrzędną – zaznaczył Gróbarczyk.

Poinformował, że „wkrótce zaczną się szerokiekonsultacje i negocjacje z różnymi środowiskami nt. realizacji inwestycji,które muszą zakończyć się kompromisem”.

Dodał, że ministerstwo w najbliższym czasie chce przygotowaćostateczną wersję finansową przekopu w Nowym Świecie i skierować ją douzgodnień międzyresortowych i pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów. Potym zamierza skierować ostateczną wersję do Komisji Europejskiej i rozpocząćnegocjacje środowiskowe. Te miałyby się zakończyć pod koniec 2016 r.

Gróbarczyk podkreślił, że szacowany koszt inwestycji oceniana około 800 mln zł. Budowa kanału będzie finansowana wyłącznie ze środkówbudżetu państwa – zapowiedział.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Tadeusz Hatalskipodkreślił, że dla planowanej inwestycji zlokalizowanej w Nowym Świecie długośćkanału przez Mierzeję Wiślaną wyniosłaby 1,3 km, a podejściowy tor od stronymorza miałby głębokość 5,5 metra.

Po raz pierwszy zaprezentowano wizualizację 2 mostówzwodzonych, które zapewnią stałą komunikację na Mierzei. Droga nad kanałemmiałaby być zbudowana na podobieństwo ronda. W momencie otwarcia jednego mostu,gdy statek wpływałby do śluzy, drugi most zwodzony wciąż pozostawałbyzamknięty, zapewniając możliwość przejazdu mieszkańcom Krynicy Morskiej iturystom.

Podobnie sytuacja wyglądałby gdy statek opuszczałby śluzęwpływając do Zalewu Wiślanego. Wówczas ruch samochodów zostałby przekierowanyautomatycznie na drugi most. Jak dodał minister, aby przekonać mieszkańców Krynicy do tejinwestycji możliwe jest zaproponowanie także innych rozwiązań np. przebudowydróg na Mierzei.

Przedstawiciel Ministerstwa Obrony Narodowej komandorKrzysztof Rychlewski podkreślił, że „resort uznaje za bardzo istotną zpunktu widzenia bezpieczeństwa państwa planowaną inwestycji”.

– Budowa nowej drogi wodnej zapewni swobodny dostęp do wódZalewu Wiślanego i rozszerzenia możliwości działań małych okrętów marynarkiwojennej – mówił. Chodzi o jednostki o zanurzeniu do 4 metrów i długości do 100metrów oraz szerokości do 20 metrów.

Według Rychlewskiego przekop dałby możliwość wykonywaniadziałań operacyjnych, antyterrorystycznych przez jednostki specjalnestacjonujące w garnizonie Gdynia, zwiększyłby możliwości przerzutów orazzaopatrywania pododdziałów 16 Dywizji Zmechanizowanej drogą morską.

Podkreślił, że „obecna sytuacja uniemożliwia swobodnążeglugę okrętów wojennych i jednostek pływających pomiędzy akwenem MorzaBałtyckiego i Zalewem Wiślanym, wymusza pozyskiwanie na drodze dyplomatycznejod władz Federacji Rosyjskiej każdorazowej zgody na przejście polskichjednostek pływających przez wody wewnętrzne”.

Rychlewski zauważył, że „obecna sytuacja determinujeruch okrętów marynarki wojennej RP na rosyjskiej części Zalewu Wiślanego napodstawie rosyjskich uregulowań wewnętrznych i znacznie ogranicza rozwój portówpołożonych nad Zalewem Wiślanym, zawężając tym samym możliwości gospodarczeregionu, które należy rozpatrywać również w kontekście zapleczamilitarnym”. (PAP)