Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszyła budowa nowego terminalu promowego w Gdyni

infoship
03.01.2018 07:53

W 2020 roku w Porcie Gdynia przy nabrzeżu Polskim ma działaćnowy publiczny terminal promowy, który ma przyjmować promy pasażerskie odługości ok. 240 metrów. Rozpoczęły się prace wyburzeniowe, prace budowlanemają się rozpocząć w II kwartale 2018 roku. Obecnie terminal promowy w gdyńskimporcie znajduje się przy Nabrzeżu Helskim w sąsiedztwie terminali kontenerowychBCT i GCT. Korzysta z niego tylko Stena Line.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował na swojej stronieinternetowej, że pod koniec 2017 roku „przekazano gdańskiej firmie Zwar-budteren przy nabrzeżu Polskim, na którym w ciągu czterech miesięcy zostanąwyburzone cztery zdekapitalizowane stare budynki portowe oraz stacjatransformatorowa”. Na tym terenie ma powstać nowy terminal, który ma umożliwićobsługę „znacznie większych – wchodzących na rynek żeglugowy – promówpasażerskich o długości do ok. 240 metrów”. Terminal ma umożliwićoperowanie kilku liniom promowym. Prace budowlane nowego obiektu mają sięrozpocząć w II kwartale 2018 roku. Główny teren inwestycji ma powierzchnię ok.7 ha.

W ramach inwestycji przebudowana ma zostać część Nabrzeży:Polskiego i Fińskiego. Mają powstać: nowoczesny budynek pasażerski, magazyn iplace manewrowe. Inwestycja ma zagwarantowane dofinansowanie z funduszyunijnych. Szacunkowy koszt inwestycji brutto przekracza 200 mln zł.

Cytowany w komunikacie wiceprezes Zarządu Morskiego PortuGdynia S.A. (ZMPG), Grzegorz Dyrmo podkreślił, że budowa nowego terminalapromowego ma „wielkie znaczenie” dla portu. Ocenił, że „dzięki takiminwestycjom Port Gdynia będzie zupełnie nowym portem”. „Stwarzamynowoczesne warunki do pracy nowym operatorom promowym, którzy na pewno trafiądo naszego portu” – dodał.

Prezes ZMPG, Adam Meller w listopadzie powiedział PAP, żeprowadzone są rozmowy „z kilkoma operatorami”. „Chcielibyśmy, żebyoni również zainteresowali się portem Gdynia i wprowadzili swoje liniepromowe” – tłumaczył. Zaznaczył, że operująca z Gdyni od ponad 20 latStena Line „na pewno będzie zainteresowana, żeby przejść na nowy terminal ikorzystać z nowego obiektu”.

Promy Stena Line łączą Gdynię z Karlskroną w południowejSzwecji; co roku z połączenia korzysta ponad pół miliona pasażerów. Na tejtrasie kursują bliźniacze jednostki: „Stena Vision” i „StenaSpirit”. Dwa pozostałe statki kursujące na tej linii są przeznaczonegłównie do przewozu ładunków.

Terminal promowy w Gdyni zlokalizowany będzie na obszarzebezpośrednio sąsiadującym z obiektem Starego Dworca Morskiego, wpisanego dorejestru zabytków woj. pomorskiego. ZMPG informuje, że nowy terminal umożliwiobsługę transportu promowego w systemie dwupoziomowym na jednym stanowisku promowymoraz obsługę ruchu pasażerskiego. Ruch pasażerski obsługiwany będzie z galeriipasażerskiej łączącej budynek terminala ze stanowiskiem promowym.

Przed terminalem mają być place postojowe i perony doobsługi komunikacji publicznej dla pasażerów, w tym m.in.: miejsca postojowedla taksówek, minibusów, autokarów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dladowozu prywatnego, m.in. parking Kiss&Ride.  Według pierwszych informacji ZMPG z początku 2013 r.,terminal promowy miał być gotowy w połowie 2016 roku. Opóźnienie w realizacjiinwestycji wynika m.in. z przedłużających się procedur unijnych. (PAP)