Ruszył próbny rejs z Kędzierzyna-Koźla do Polic
27 października 2017 r., z Zakładów Azotowych Kędzierzyn S.A. ruszyłpierwszy próbny transport barkowy nawozów. Barka przewożąca 250 ton nawozuazotowego Salmag pokona trasę 670 km. Przystankiem końcowym są polickie zakładyGrupy Azoty, z których produkt będzie dystrybuowany do odbiorców z regionuzachodniopomorskiego.
Decyzja o powrocie do transportu wodnego wpisuje się wrządową politykę wspierającą użeglownienie Odry. Działania Grupy Azoty, w składktórej wchodzą dwa zakłady produkcyjne z dostępem do portu, mogą w znacznymstopniu przyczynić się do ożywienia gospodarczego w zakresie transportuśródlądowego.
– Przez ostatnie lata rola żeglugi śródlądowej w polskimtransporcie była niesłusznie marginalizowana. Widzimy w tym zakresie olbrzymiepole do rozwoju. Inicjatywa podjęta przez Grupę Azoty to jedno z pierwszychrealnych działań, dzięki którym wspólnie przywrócimy barki na szlaki wodne –mówi Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskieji Żeglugi Śródlądowej.
Powrót do transportu wodnego, którego przewagą jest:opłacalność, bezpieczeństwo i wpływ na środowisko, byłby efektywny ekonomiczniedla Grupy Azoty, która obecnie jest posiadaczem ponad 60% polskiego rynkunawozów. Jako lider branży, firma nieustannie rozwija procesy logistyczne,które pozwalają na pozyskiwanie kolejnych grup odbiorców.
– Jesteśmy otwarci na wszelkie projekty oparte na synergii wGrupie Azoty. Transport z zakładów w Kędzierzynie-Koźlu do zakładów w Policachto modelowy przykład współpracy, z której moglibyśmy czerpać obopólne korzyści.Rejs, którego się podjęliśmy, ma charakter pilotażowy i pozwoli ocenićmożliwości wykorzystania transportu rzecznego w naszej działalności – komentujePaweł Mortas, Prezes Zarządu Grupy Azoty ZAK S.A.
Argumentem przeważającym za tą formą dystrybucji produktówjest wymierny efekt proekologiczny.
– 250 ton nawozów, załadowanych na jedną barkę, torównowartość dziesięciu samochodów ciężarowych. Decydując się na drogę wodną,zmniejszamy ruch na drogach, ograniczamy emisję spalin i mamy gwarancjęwyższego stopnia bezpieczeństwa transportu. – dodaje prezes Paweł Mortas.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dalsze plany Grupy Azoty w zakresie transportu wodnegozostaną sprecyzowane po zakończeniu próbnego rejsu. W przypadku jegopozytywnego przebiegu, naturalna przewaga biznesowa, jaką stanowi dostęp doinfrastruktury wodnej, w przyszłości może zaowocować znaczącymi oszczędnościamidla spółek.
Na zdjęciu Grzegorz Witkowski (od lewej), przedstawicielGrupy Azoty ZAK (po środku), wojewoda opolski Adrian Czubak (po lewej); fot.Opolski Urząd Wojewódzki
„