Ruszył powtórzony przetarg na remont śluzy Okole
Rejonowy Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu powtarzaprzetarg na rewitalizację śluzy Okole. W latach 2014-16 zmodernizowano śluzę Miejską,śluzę w Brdyujściu oraz jaz Farny. Te zrealizowane inwestycje na BydgoskimWęźle Wodnym kosztowały 23 mln zł.
W ramach zadania na Okolu zmodernizowany zostanie nie tylkoobiekt hydrotechniczny, ale także sąsiadujące z nim zabudowania: trzy budynki maszynowni, budynek sterownioraz budynek obsługi śluzy. Z uwagi na unikalny charakter i ogromną wartośćhistoryczną dla kultury materialnej w 2005 roku Kanał Bydgoski został wpisanydo rejestru zabytków. W związku z tym prace remontowe prowadzone będą podnadzorem miejskiego konserwatora zabytków. Śluzy na Kanale Bydgoskim nieprzeszły nigdy generalnego remontu.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu w poniedziałek (13 lutego) powtórzył przetarg na realizację zadania. Ubiegłorocznepostępowanie nie pozwoliło wyłonić wykonawcy.
Rewitalizacja śluzy ma zakończyć się jesienią 2018 roku.Inwestycja zostanie sfinansowana w całości ze środków Narodowego FunduszuOchrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Remont śluzy jest niezbędny dla dalszego funkcjonowaniatej drogi wodnej. Szacowany koszt zadania to 15 mln zł.
Inwestor dysponuje też dokumentacją techniczną niezbędną doremontu pozostałych budowli hydrotechnicznych w kierunku Nakła, między innymiśluz Czyżkówko, Prądy (wraz z mostem) i Osowa Góra. Bydgoszcz zabiega oskrócenia procesu inwestycyjnego na Kanale Bydgoskim do niezbędnego minimum.Ograniczanie żeglowności na tej międzynarodowej drodze wodnej utrudnia dotarciedo Bydgoszczy osobom zainteresowanym turystyką wodną.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W latach 2014-16zmodernizowano śluzę Miejską, śluzę w Brdyujściu oraz jaz Farny. Tezrealizowane inwestycje na BydgoskimWęźle Wodnym kosztowały 23 mln zł.
Kanał Bydgoski wybudowano w latach 1773-1774, jestnajstarszym czynnym śródlądowym kanałem wodnym w Polski. Jest wyjątkowymzabytkiem hydrotechnicznym. Połączył dorzecza Wisły i Odry poprzez ich dopływy? Noteć i Brdę. Budowa Kanału trwała zaledwie półtora roku. W tym celu dogłównym prac sprowadzono około 8 tysięcy osadników. Obecnie jest częściąmiędzynarodowej drogi wodnej E-70. W 2005 roku Kanał został wpisany na listęzabytków województwa kujawsko-pomorskiego.
„