Ruszy połączenie promowe Świnoujście-Kłajpeda

infoship
13.03.2018 07:00

9 marca zarządy portów Szczecin-Świnoujście i Kłajpedapodpisały w Wilnie porozumienie o współpracy portów i uruchomieniu połączeniapromowego Świnoujście-Kłajpeda. Umowa mówi także o wizytach studyjnych wportach oraz wymianie informacji i doświadczeń handlowych.

Dokument został podpisany podczas odbywającego się w Wilniespotkania szefów rządów Polski, Estonii, Litwy i Łotwy, poświęconego m.in.kwestiom współpracy na forum Unii Europejskiej i NATO oraz omówieniu rozwojuregionalnej infrastruktury energetycznej i transportowej. Przedstawicieleszczecińskiego portu weszli w skład oficjalnej delegacji rządowej.

Zarząd szczecińskiego portu podkreśla rolę planowanegopołączenia promowego ze Świnoujścia do Kłajpedy. Analizy dowodzą, żeprzeniesienie ruchu tranzytowego samochodów ciężarowych z dróg na promy mogłobyobniżyć koszty frachtu o blisko połowę.

Połączenie z Kłajpedą byłoby pierwszym promowym połączeniemze Świnoujścia na kierunku innym, niż Skandynawia – powiedziała PAP w piątekMonika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie iŚwinoujściu.

Terminal promowy w Świnoujściu jest największym w Polsce ijednym z najnowocześniejszych na Bałtyku. Pełni wiodącą rolę w obsłudzemorskich połączeń promowych z Polski do Skandynawii. Pięć stanowisk obsługujepromy pasażersko – samochodowe i samochodowo – kolejowe. Aktualnie terminaloferuje każdego dnia sześć odejść promów do Ystad i pięć do Trelleborga.

Jak informuje Zarząd, port w Kłajpedzie tak, jak porty wSzczecinie i Świnoujściu jest portem uniwersalnym. Roczna wielkość obsługiwanejmasy towarowej przekracza w Kłajpedzie 40 mln ton towarów, w tym 12 mln tonładunków płynnych, 18 mln ton suchych ładunków masowych oraz 13 mln tondrobnicy. Roczne obroty kontenerowe kształtują się na poziomie 450-470 tys.TEU.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółkąakcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami – wSzczecinie i Świnoujściu. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkimterminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinieobsługuje zarówno ładunki drobnicowe – w tym kontenery, wyroby hutnicze iładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe – suche i płynne. Obaporty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.(PAP)