Rusza II etap modernizacji śluz na Kanale Gliwickim

infoship
22.12.2016 11:48

Umowę dofinansowania kolejnego, wartego 110 mln zł, projektumodernizacji śluz na Kanale Gliwickim podpisali we wtorek przedstawicielezarządzającego drogą wodną Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicachoraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka gliwickiego RZGW LindaHofman, umowa ta zakłada dofinansowanie remontów dwóch nieodnowionych dotądśluz: Sławięcice i Nowa Wieś na terenie Kędzierzyna-Koźla (Opolskie) ? w ramachprojektu „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGWGliwice ? etap II”.

Podpisana we wtorek w CUPT umowa dotyczy natomiast kolejnegoprojektu będącego częścią etapu drugiego. Projekt ten ma wartość ok. 110 mln złbrutto, przewidziane dofinansowanie na poziomie 85 proc. i perspektywęrealizacji do 2020 r. Przetargi planowane są na pierwszą połowę 2016 r.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka gliwickiego RZGW LindaHofman, umowa ta zakłada dofinansowanie remontów dwóch nieodnowionych dotądśluz: Sławięcice i Nowa Wieś na terenie Kędzierzyna-Koźla (Opolskie) ? w ramachprojektu „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGWGliwice ? etap II”.

Według prowadzonej przez wrocławski RZGW strony internetowejProgramu dla Odry, którego częścią są zadania „Modernizacji śluz odrzańskich naodcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice”, już w latach 2012-2013 na śluzieSławięcice prowadzono „roboty budowlano-montażowe”.

„W 2014 r. wykonano roboty przygotowawcze dla modernizacjikomory południowej obiektu śluza Sławięcice, polegające na przebudowieawanportu górnego i dolnego śluzy oraz zakończono prace przygotowawcze dlamodernizacji śluzy Nowa Wieś, polegające na modernizacji kierownic i cyplaawanportu górnego” – wskazuje strona Programu dla Odry.

Prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków modernizacjaśluz Kanału Gliwickiego obejmuje m.in. naprawę elementów konstrukcyjnych,remonty nabrzeży i przepompowni, a także zastąpienie niektórych rozwiązańtechnicznych nowymi. Remontowane są budynki techniczne i sterownie śluz. Częśćwrót, zasuw śluz i instalacji jest wymieniana, odtwarzane są też zasuwymiędzykomorowe, umożliwiające oszczędność wody.

Gliwicki RZGW remontuje obiekty Kanału Gliwickiego w sposóbkompleksowy. Organizuje jednak prace w taki sposób, aby nie uniemożliwiaćżeglugi. Umożliwia to fakt, że wszystkie śluzy kanału są bliźniacze. Kiedyroboty prowadzone są w jednej komorze, barki i statki korzystają z drugiej.

Kanał Gliwicki o długości ponad 41 km zbudowano w latach1933-39 w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego. Drogawodna o szerokości od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m łączy Gliwice z portemna Odrze w Koźlu i dalej, poprzez Odrę, ze Szczecinem i siecią kanałówniemieckich.

Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcukanału umożliwia sześć śluz (o różnicy poziomów od 4,2 do 10,4 m). Każda z tychśluz ma dwie bliźniacze komory o długości 71,5 m i szerokości 12 m.

Kanał przez lata uległ dekapitalizacji. Środkiadministratora nie wystarczały na większe remonty i modernizacje. W ramachProgramu dla Odry 2006 udało się w latach 2004-2008 wyremontować południowąkomorę śluzy Kłodnica. Dopiero środki unijne umożliwiły rozpoczęcie gruntownychmodernizacji śluz Łabędy, Dzierżno, Rudziniec oraz Kłodnica.

Śluzy w Rudzińcu i Kłodnicy zostały już zmodernizowane -prace zakończyły się w 2015 r. Nadal trwają jeszcze prace w Łabędach iDzierżnie. Ich finansowanie zapewniaobecnie projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko „Modernizacjaśluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowaniedo III klasy drogi wodnej. Faza II” o wartości 50,5 mln zł (przy wsparciu z UEna poziomie 40,8 mln zł) i latach realizacji 2016-2017. (PAP)