Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rozpoczął się Kongres Morski w Szczecinie

infoship
05.09.2019 16:00

Koncepcja Trójmorza, przemysł stoczniowy i bezpieczeństwo morskie są wśród tematów 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego – mówił 5 września w Szczecinie, inaugurując wydarzenie, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Wśród najważniejszych tematów tegorocznego Kongresu jest koncepcja Trójmorza – powiedział Gróbarczyk. Jak wyliczał, to kwestie związane z budową trwałych połączeń północ-południe, infrastrukturą drogową, kolejową i wodną, która będzie tutaj omawiana.

Gróbarczyk powiedział, że obecnie omawiany jest budżet połączenia Dunaj-Łaba-Odra. Jak podkreślał, to wpisuje się w projekt modernizacji polskich portów. „W zeszłym roku padł rekord, którym możemy się wszyscy chwalić, czyli przeładowane 100 mln ton. To bezwzględnie każe przygotować rozwiązania na przyszłość, dlatego rząd podjął działania w zakresie przygotowania specustawy z zakresie budowy portu centralnego w Gdańsku, portu zewnętrznego w Gdyni i terminala kontenerowego w Świnoujściu” – dodał.

Zdaniem Gróbarczyka, w kontekście połączeń północ-południe szczególnie ważny będzie świnoujski terminal kontenerowy, który da zupełnie nowe możliwości portom w Szczecinie i Świnoujściu.

Polskie stocznie

Kolejnym tematem poruszonym na Kongresie będzie krajowy przemysł stoczniowy. Gróbarczyk nawiązał do kondycji Morskiej Stoczni Remontowej Grifia w Szczecinie. „Stocznia Gryfia jest w stabilnej sytuacji. Oczywiście jeszcze wiele brakuje do tego, aby było dobrze, ale zażegnaliśmy pewne niebezpieczeństwa dotyczące właśnie słabego standingu finansowego i mam nadzieję, że ten kierunek będzie utrzymywany” – powiedział.

Gróbarczyk nawiązał także do dyrektywy siarkowej, która dostosowuje prawo unijne do przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Przepisy te mówią o ograniczeniu siarki w paliwie statków pływających m.in. po Bałtyku.

-„My bezwzględnie chcemy realizować właśnie w obszarze zmniejszonej ilości siarki modernizację naszej floty i tutaj należ wymienić przede wszystkim Polską Żeglugę Morską, która staje na wysokości zadania, znajduje się już w dobrej kondycji finansowej i przystępuje do nowych inwestycji. Przystąpi za chwilę do modernizacji swojej floty i realizacji tych podstawowych zleceń, o których mówimy, czyli przede wszystkim budowy ro-paxów (odmiana promu pasażersko-samochodowego – PAP) i wymiany floty” – powiedział Gróbarczyk.

Piątek na Kongresie

W trakcie oficjalnej inauguracji tegorocznej edycji Kongresu podpisano porozumienie o współpracy pomiędzy portami w Szczecinie i Świnoujściu a włoskim portem Triest.

Do stolicy Pomorza Zachodniego na dwudniowy Kongres zjechali politycy odpowiedzialni za gospodarkę morską, transport, infrastrukturę i rozwój, a także szefowie firm i międzynarodowych organizacji skupiających branżę portową i stoczniową.

W piątek uczestnicy Kongresu wezmą udział w dyskusjach w trzech panelach tematycznych: żegluga, porty i stocznie, innowacje oraz edukacja. Wśród poruszanych tematów będą kwestie paliw alternatywnych w transporcie morskim w świetle ograniczania emisji oraz przyszłości autonomicznych jednostek pływających. Planowane są także dyskusje poświęcone przemysłowi stoczniowemu, działalności portowej i branży konstrukcji stalowych.

Organizatorem Kongresu jest Fundacja Kongres Morski, która powołana została przez Polską Żeglugę Morską oraz Północną Izbę Gospodarczą. Drugim organizatorem jest Fundacja Publico Mare. Patronami honorowymi imprezy są ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. (PAP)