Remontowa rozpoczęła produkcję promów dla polskich armatorów
24 października w gdańskiej Stoczni Remontowej rozpoczęto produkcję trzech promów RoPax dla polskich armatorów państwowych - Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM) i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB).
W poniedziałek uruchomiono przecinarkę plazmową do cięcia pierwszych blach na budowę promu. Pierwszy prom będzie gotowy w 2025 roku. Jednostki są budowane dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM. Umowę o budowie promów podpisano w listopadzie ub.r.
Polskie promy
W Gdańskiej Stoczni Remontowej rozpoczęto produkcję trzech promów RoPax dla polskich armatorów państwowych - Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM) i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB) - poinformował w poniedziałek Urząd Wojewódzki w Gdańsku.
Typ RoPax to promy pasażersko–samochodowe ze zwiększoną przestrzenią ładunkową. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów.
Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, a załoga będzie liczyła 50 osób. Mają to być proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach.
Biuro prasowe Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku poinformowało na swojej stronie internetowej, że w uroczystości związanej z rozpoczęciem produkcji promów wzięli udział m.in. wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski, przewodniczący Konwentu Morskiego kpt ż. w. Zbigniew Sulatycki, komendant wojewódzki Policji nadinsp. Andrzej Łapiński oraz wojewoda pomorski Dariusz Drelich.