Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Remont tczewskiego mostu na Wiśle. Z Polskiego Ładu

infoship
15.03.2022 21:00

Pieniądze na dokończenie przebudowy Mostu Tczewskiego mają pochodzić z Polskiego Ładu - poinformował poseł PiS Kazimierz Smoliński.

Poza remontem, w Tczewie powstanie również filia Muzeum II Wojny Światowej.TVP3 Gdańsk poinformowała, że "prace związane z przebudową mostu, mogą rozpocząć się jeszcze w 2022 roku".

dokończenie II etapu

Powiat tczewski wystąpił z wnioskiem do programu Polski Ład na dokończenie II etapu przebudowy mostu. Według posła Smolińskiego i starosty Augustyna, ten etap ma kosztować ok. 60 mln złotych. Dofinansowanie - jak zaznaczają przedstawiciele starostwa - jest możliwe w wysokości 95 proc. kosztów zadania, natomiast montaż finansowy dotyczący wkładu własnego zostanie wypracowany z Muzeum II Wojny Światowej.

-"Jest decyzja, że przęsło ESTB, to przęsło saperskie tzw. brytyjskie z czasów II wojny światowej (...) ono ma być rozebrane w sposób jak najmniej inwazyjny, żeby mogło zostać w maksymalnej długości wyeksponowane na brzegu i to ma być na tej części zachodniej, czyli w ciągu ul. Jana z Kolna (...)" - powiedział poseł PiS Kazimierz Smoliński.

Jak pisze portal inzynieria.com: "modernizacja (według wariantu historycznego) zabytkowego mostu w Tczewie to inwestycja rozpoczęta w 2012 roku. W 2019 roku konserwator zabytków nakazał przerwać prace w trakcie rozbiórki powojennego przęsła ESTB, które miało zostać zachowane i wyeksponowane. W maju 2020 roku wykonawca zszedł z placu budowy. Obecnie przeprawa jest częściowo zdemontowana, a przęsło od strony Tczewa podpiera tymczasowy filar w nurcie Wisły".

Most w Tczewie zbudowano w latach 1851–1857, jako obiekt drogowo-kolejowy. Ma 1052 m długości, posiada charakterystyczne wieże. W 2004 r. został uznany przez American Society of Civil Engineers, jako pierwszy obiekt w Polsce, za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii. Stanowi najkrótszą drogę łączącą gminy żuławskie z Tczewem.