Remont śluz na Kanale Gliwickim trwa
Trzy z sześciu śluz Kanału Gliwickiego, na który wrócił wostatnich miesiącach transport śródlądowy, są modernizowane. Remonty dwóch śluzjuż zakończono. Ostatnia czeka na wyłonienie wykonawcy prac.
Kanał Gliwicki o długości ponad 41 km zbudowano w latach1933-39 w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego. Drogawodna o szerokości od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m łączy port Gliwice zportem na Odrze w Koźlu i dalej, przez Odrę, ze Szczecinem i siecią kanałówniemieckich.
Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcukanału umożliwia sześć śluz (o różnicy poziomów od 4,2 do 10,4 m). Każda z tychśluz ma dwie bliźniacze komory o długości 71,5 m i szerokości 12 m.
Na początku lipca br. odwiedzający gliwicki port ministergospodarki morskiej i żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk akcentował, żeprzywrócenie możliwości transportu rzecznego Odrzańską Drogą Wodną należy dopriorytetów rządu.
14 lipca br. na Kanał Gliwicki wypłynęły pierwsze od pięciulat barki wiozące węgiel. Dowiozły one próbnie tą drogą wodną i dalej Odrąwęgiel do elektrociepłowni Kogeneracja we Wrocławiu. Pod koniec lipca umowęumożliwiającą wodny transport z Gliwic do Wrocławia ok. 20 tys. ton węglamiesięcznie podpisali przedstawiciele grupy OT Logistics, dysponującej m.in.własnymi barkami i pchaczami, oraz Śląskiego Centrum Logistyki, operatora PortuGliwice.
Głównym utrudnieniem jest stan techniczny kanału. Przez latapowojennej eksploatacji uległ on dekapitalizacji. Środki administratora niewystarczały na większe remonty i modernizacje. W ramach Programu dla Odry 2006udało się w latach 2004-2008 wyremontować południową komorę śluzy Kłodnica.Środki unijne umożliwiły rozpoczęcie gruntownych modernizacji śluz Łabędy,Dzierżno, Rudziniec oraz Kłodnica.
Śluzy w Rudzińcu i Kłodnicy zostały już zmodernizowane -prace zakończyły się w 2015 r. Równolegle przedstawiciele zarządzającego tądrogą wodną Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach (RZGW)koordynowali modernizacje śluz w Łabędach i Dzierżnie. Umowy z wybranym w 2012r. wykonawcą prac w tych obiektach zostały jednak wypowiedziane – dla Łabęd wmarcu 2016 r., a dla Dzierżna – w czerwcu br.
Jak poinformowała PAP w piątek rzeczniczka gliwickiego RZGWLinda Hofman, prace na śluzie Łabędy są obecnie kontynuowane – po zakończeniuprocedury wyboru wykonawcy. Pod koniec października br. zostało nimprzedsiębiorstwo POM, które ma ukończyć inwestycję latem 2018 r. Umowa RZGW ztą spółką opiewa na niespełna 10,4 mln zł.
Zakres prac obejmuje m.in. zakończenie remontu komorypołudniowej śluzy oraz kompleksowe prace w bliźniaczej komorze północnej.Całość robót jest prowadzona w taki sposób, aby w najbliższym sezonienawigacyjnym żegluga odbywała się już zmodernizowaną komorą południową.
Hofman zapewniła też, że kontynuowany będzie remont śluzyDzierżno. „W tej chwili trwa procedura mająca na celu wyłonienie nowegowykonawcy, który dokończy tę inwestycję” – powiedziała PAP rzeczniczka RZGW.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przypomniała przy tym, że finansowanie obu inwestycji jestzapewnione i ich realizacja nie jest zagrożona. W kwietniu br. aneksowanobowiem umowę ws. projektu: „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym wzarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej (Etap I -PAP). Faza II”.
Finansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastrukturai Środowisko projekt o wartości 50,5 mln zł (przy wsparciu z UE na poziomie40,8 mln zł) zakładał pierwotnie jego przeprowadzenie w latach 2016-2017. Anekswydłużył termin tzw. kwalifikowania wydatków do końca 2018 r. Maksymalna kwotawydatków kwalifikowanych to 48,7 mln zł.
Środkami POIiŚ finansowany jest kolejny projekt:”Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice -przystosowanie do III klasy drogi wodnej – etap II”. Zapewnia on – przywartości 110,1 mln zł – 93,6 mln zł dofinansowania z UE na przewidziane do 2020r. remonty śluz Nowa Wieś oraz Sławięcice.
W poprzednich latach w obu tych obiektach prowadzono jużprace. Według wcześniejszych informacji z realizacji Programu dla Odry w latach2012-2013 na śluzie Sławięcice prowadzono „roboty budowlano-montażowe”, a w2014 r. „wykonano roboty przygotowawcze dla modernizacji komory południowej,polegające na przebudowie awanportu górnego i dolnego”. W 2014 r. zakończonoteż prace przygotowawcze przy śluzie Nowa Wieś, „polegające na modernizacjikierownic i cypla awanportu górnego”.
W piątek Hofman zaznaczyła, że wykonawcą docelowych pracmodernizacyjnych w obu tych śluzach została Skanska. W październiku br. zawartowartą blisko 60,3 mln zł umowę. Rozpoczęta już modernizacja obu obiektów mazakończyć się na początku 2021 r.; do tego czasu prace mają być takorganizowane, aby żegluga mogła się odbywać jedną komorą każdej ze śluz.
Prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków modernizacjaśluz obejmuje m.in. naprawę elementów konstrukcyjnych, remonty nabrzeży iprzepompowni, a także zastąpienie niektórych rozwiązań technicznych nowymi.Remontowane są budynki techniczne i sterownie śluz. Część wrót, zasuw śluz iinstalacji jest wymieniana, odtwarzane są też zasuwy międzykomoroweumożliwiające oszczędność wody.(PAP)
„