PŻB zleciła Gryfii wykonanie projektu promu

infoship
16.10.2017 14:26

16 października 2017 r. Polska Żegluga Bałtycka oraz Morska StoczniaRemontowa Gryfia podpisały w Kołobrzegu zlecenie wykonania projektutechnicznego nowego promu. Jednocześnie został odebrany przez armatora projektkontraktowy jednostki.

Prawdopodobnie będzie on obsługiwał połączenie Świnoujście– Ystad.

-„Fakt, że zamówienie składa państwowy armator w państwowejstoczni, nie zwalania nikogo z reguł biznesu i techniki. Prom ma służyćpasażerom, pływać i zarabiać. Stocznia ma go wybudować i też na tym zarobić” -powiedział podczas konferencji prasowej prezes zarządu Funduszu Inwestycyjnego MarsKonrada Konefał.

Jak podkreślił, budowa promu dla PŻB „jest projektem,którego w Polsce do tej pory w branży stoczniowej nie realizowano”.

Prezes PŻB Piotr Redmerski powiedział, że „koszt budowypromu będzie wynosił tyle, ile wynosi cena rynkowa, czyli w granicach 100 mlneuro”. „Taka cena gwarantuje nam stopy zwrotu, które będą akceptowalne przezbanki. Ze strony PŻB biznesplan został już złożony. Bank zażądał dodatkowychdwóch elementów: analizy rynku oraz audytu stoczni. W tym miesiącu dostarczymy wszelkiedokumenty, oczekując ostatecznej decyzji banku” – mówił Redmerski.

Prezes Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia Marek Różalskipoinformował, że trwają rozmowy z kilkoma biurami projektowymi w Polsce. Dodał,że „jeszcze w tym tygodniu wyjaśni się, czy jedno biuro, czy dwa będą pracowałynad projektem”.

Jednostka będzie promem samochodowo-pasażerskim, czyli typuro-pax. Według planów długość linii ładunkowej jednostki to ok. 3 tys. m. Napromie zmieści się ok. 165 samochodów ciężarowych oraz 50 samochodów osobowych.Jednostka będzie mogła zabrać 400 pasażerów oraz 71 osób załogi.

Dyrektor ds. inwestycji tonażowych PŻB Marek Miecznikowskipoinformował, że jednostka „będzie posiadała nowoczesne rozwiązania, którepozwolą skrócić czas załadunku i rozładunku”. „Prom jest wyposażony w rampęlądową na poziomie pokładu drugiego, a także będzie przystosowany do położeniarampy lądowej na poziomie trzecim. Pozwoli to na jednoczesne ładowanie na dwóchpoziomach. Rampa na pokładzie drugim ma szerokość 15 m co umożliwi na załadunekdwóch zestawów równocześnie” – zaznaczył.

Stępkę pod budowę pierwszego promu ro-pax dla PolskiejŻeglugi Bałtyckiej położono w szczecińskiej stoczni 23 czerwca tego roku.

Według planów inwestycyjnych pierwsze prace związane zbudową stocznia rozpocznie na przełomie 2017 i 2018 r. W 2019 r. jednostkabędzie gotowa do zwodowania, a na początku 2020 r. do przekazana PŻB.

Polska Żegluga Bałtycka ma w swojej flocie cztery promypasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., m/v Baltivię z 1981 r.,m/f Mazovię zbudowaną w 1996 r. oraz m/f Cracovię z 2002 r. Jednostki tepływają na trasach między portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynashamn,oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad. (PAP)