PŻB rozmawia o finansowaniu nowego promu

infoship
14.09.2017 08:29

Powinniśmy w tym roku dopiąć finansowanie budowy pierwszegopromu dla PŻB – powiedział prezes PŻB podczas Baltexpo w Gdańsku. Budowapowinna ruszyć na przełomie roku. Przedsięwzięcie jest częścią Programu Batory,który ma zaktywizować polskie stocznie.

Stępkę pod nowy prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB)położono w szczecińskiej stoczni Gryfia pod koniec czerwca. „Mamy już stępkępołożoną, dopinamy rozmowy na temat finansowania budowy i pałeczka będzieprzekazana do stoczni, aby kontynuowała to dzieło” – powiedział prezes PŻBPiotr Redmerski podczas Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo w Gdańsku.

Budowa promów pasażersko-samochodowych typu ro-pax (odmianapromu pasażersko-samochodowego ze zwiększoną przestrzenią załadunkową- PAP)jest jedną z części Programu Batory, który – jako element PlanuOdpowiedzialnego Rozwoju – ma na celu ożywienie polskiego przemysłu okrętowego.

Prezes PŻB pytany o to, czy jest już zapewnione finansowaniebudowy promu powiedział, że „to już jest kwestia miesięcy i to kilku, a niekilkunastu (…) to jest komercyjne przedsięwzięcie, tutaj nie ma żadnej pomocypublicznej, żadnego finansowania”. Powiedział, że banki, z którymi prowadzonesą rozmowy oczekują m.in. przeprowadzonego audytu stoczni i analiz rynku.

Redmerski ocenił, że prace związane z budową promu mogąruszyć na przełomie roku. „Na przełomie roku będziemy mogli tę stępkę, którależy i czeka na ukończenie projektu technicznego, ruszyć dalej”- mówił. „Wtedyto będzie już zadanie dla stoczni” – dodał. Zapewnił, że „istnieje już projektkontraktowy, projekt techniczny jest opracowywany”.

Podkreślił, że PŻB „jest inicjatorem zamawiania pierwszegopromu”. Podkreślił, że „zdaje sobie sprawę, że pierwszy prom nie może byćostatnim, bo to byłoby najgorsze rozwiązanie, jakie możemy sobie wyobrazić”.”Musi to być prom na gaz, bo ekonomia i ekologia tego wymagają, musi to byćprom z nowoczesnymi napędami i musi to być prom duży” – tłumaczył.

Uczestnicząca w debacie na temat Programu Batory DyrektorDepartamentu Gospodarki Morskiej MGMiŻŚ, Katarzyna Krzywda zapewniła, że wzakresie budowy promu „Projekt Batory jest projektem komercyjnym”. „Projektodpowiada na potrzeby rynku, bo rynek przewozów promowych w tej chwilinajlepiej się rozwija i ma najlepsze perspektywy rozwoju” – argumentowała.”Dlatego, taki pierwszy, sztandarowy projekt jeśli chodzi o aktywizację, budowęw polskich stoczniach to jest właśnie budowa promu, a nie jakiegoś innegostatku” – dodała. Oceniła, że „jest to też zgodne z zapotrzebowaniem polskichprzewoźników, którzy muszą wymieniać flotę”. Poinformowała, że Program Batory,oprócz budowy promów, zakłada też: wspieranie tworzenia i wdrażanianowoczesnych technologii, budowę nowoczesnej modułowej platformy offshore izielone stocznie.

Dyrektor sprzedaży Marine Solutions Wartsila Polska sp. zo.o., Andrzej Buczkowski ocenił, że „program jest bardzo potrzebny, jest wręczkonieczny bo inaczej inni nas +wysadzą+ z rynku”. „Polscy armatorzy korzystająze starych, 40 letnich jednostek (…) i zaraz się okaże, że emitują tyle CO2, żeSzwecja ich nie wpuści i wtedy wejdą armatorzy, którzy mają nowoczesny tonaż itechnologie spełniające wymogi” – argumentował.

-„To jestkonieczność i nie możemy mówić o budowie jednego ro-paxa, bo żadna stocznia natym nie zarobi (…) natomiast możemy mówić o budowie kilku” – powiedział.Ocenił, że „Program Batory jest bardzo fajny, ale sposób jego realizacji jestzabawny bo nie ma takich zwyczajów, żeby kłaść stępkę przed rozpoczęciemrozkroju stali”.

Dyrektor MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych, RobertKowalski zwrócił uwagę, aby „Program Batory nie był jednorazowym +wpompowaniem+pieniędzy w przemysł stoczniowy tylko, żeby spowodował wytworzenie jakiejśprzewagi konkurencyjnej”. Ocenił, że szansę na powodzenie na rynku stoczniowymmoże dać obecnie jasna przewaga konkurencyjna lub znalezienie własnej niszyrynkowej. Uważa, że „obszar promowy jest w naszym zasięgu”.

Debata „Program Batory szansą na innowacyjne rozwiązaniapolskiego przemysłu okrętowego dla światowej żeglugi” odbyła się we wtorekpodczas 19. Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo w Gdańsku. Targi potrwajądo środy.(PAP)