Poznań zrewitalizuje brzegi Warty
Tereny nadwarciańskie czeka kolejna inwestycja.Dotychczasowe umocnienia rzeki zostaną poddane gruntownej rewaloryzacji.Pozwoli to zabezpieczyć brzegi Warty przed erozją. Zmiany wpłyną też na wzrostbezpieczeństwa i poprawę estetyki.
Przedmiotem planowanej inwestycji jest rewaloryzacjaubezpieczeń betonowych skarp lewego i prawego brzegu rzeki. Prace zaplanowanona odcinku śródmiejskim – od mostu Przemysła I do rozwidlenia Warty za mostemśw. Rocha. Obejmą fragment długości 2,5 km (po obu stronach rzeki będzie tołącznie 5 km). O pieniądze na remont kolejnego odcinka – do mostu kolejowego naGarbarach – miasto zamierza wystąpić do Ministerstwa Środowiska. Betonoweumocnienia nad rzeką są bowiem własnością Skarbu Państwa.
– Warta i tereny nadrzeczne dzisiaj to zupełnie innemiejsce, niż cztery lata temu. Dlatego mieszkańcy tak chętnie spędzają tu czas.Rozbudowywana jest Wartostarda oraz inna infrastruktura niezbędna do rekreacji.A dzięki rozbudowie monitoringu miejskiego i oświetlenia jest corazbezpieczniej. Poznaniaków przyciągają też organizowane tu wydarzenia kulturalne- wylicza prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak. – Miasto wróciło nad rzekę, aleto nie koniec naszych inwestycji. Rewaloryzacja brzegów Warty to kolejny krok -dodaje prezydent.
Obecne umocnienia rzeki zostały wykonane pod koniec lat 60.ubiegłego wieku. Dziś są w fatalnym stanie. Nie tylko zagrażają bezpieczeństwuwypoczywających nad rzeką, ale też utrudniają uprawianie sportów wodnych.
– Betonowe elementy umocnień uległy znacznej korozji,odkrywając zbrojenia. W wielu miejscach występują spękania, wykruszenia izałamania. Stwarza to niebezpieczeństwo dla osób, przebywających nad rzeką -zauważa Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Zniszczeniazabezpieczeń mogą też powodować zwiększenie erozji bocznej brzegów, co pogarszawarunki przepływu wód i stanowi zagrożenie dla przyległej infrastruktury.Planowana inwestycja pomoże zahamować postępującą degradację zabudowybrzegowej. Płyty betonowe zostaną zastąpione materiałem ekologicznym. To powrótdo natury.
Obecne umocnienia betonowe zostaną zastąpione koszami imateracami gabionowymi, które będą wypełnione kamieniem i wzmocnione drewnianąpalisadą. Pozwoli to uelastycznić brzeg rzeki i zwiększyć jej retencję.Podstawowymi zaletami materacy są elastyczność i przepuszczalność. Odkształconelub podmyte, dopasowują się, nie ulegając zniszczeniu. Kosze i materace powypełnieniu ich kamieniem zostaną uzupełnione gruntem, a następnie zamkniętebiomatą w celu zapewnienia właściwego porostu traw.
– Celem projektu jest zabezpieczenie brzegów rzeki przederozją, która stwarza zagrożenie dla przyległej infrastruktury i pogarszawarunki przepływu wód wezbraniowych. Realizując inwestycje postawiono narozwiązania proekologiczne. Wykorzystane zostaną materiały naturalne, tj.kamień i drewno. Z obecnego ekosystemu zostaną wyeliminowane płyty betonowe,które ograniczają wchłanianie wody do gruntu – tłumaczy Grzegorz Kamiński,dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.
Przedsięwzięcie, realizowane nad rzeką Wartą, obejmuje takżeremont istniejących schodów, tarasów i slipów, które stanowią niezbędnąinfrastrukturę brzegów rzeki w terenie zabudowanym.
Projekt realizowany będzie w partnerstwie Miasta Poznania iPaństwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd GospodarkiWodnej w Poznaniu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Inwestycja, która stoi przed nami, to przykład dobrej,wręcz modelowej współpracy państwa i dwóch samorządów – miasta Poznania iwojewództwa wielkopolskiego – zauważa Jacek Jaśkowiak.
– Bardzo się cieszę, że ta inwestycja będzie realizowana.Wspólnie z panem prezydentem dołożymy starań, by realizacja projektuprzebiegała w sposób skoordynowany, a prace przeprowadzone zostały w szybkimczasie – dodaje Grażyna Husak – Górna, zastępca dyrektora ds. ZarządzaniaZasobami Wodnymi RZGW.
Całkowita wartość projektu to ponad 30 mln zł, z czego 85proc. (ponad 25,8 mln zł) to dofinansowanie unijne w ramach WielkopolskiegoRegionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020. Pozostała część to wkład własnyRZGW w Poznaniu (Wód Polskich) i Miasta Poznania.
Jeszcze w tym roku, na jesieni zostanie podpisana umowa odofinansowanie, a zaraz po tym na przełomie roku miasto Poznań chciałoby,wspólnie z Wodami Polskimi, rozpocząć poszukiwanie wykonawcy prac. Te mogłybyruszyć w 2019 roku. Planowane zakończenie inwestycji to 2020 lub 2021 rok.
„