Poznań inwestuje w Wartę. Z WRPO

infoship
18.12.2018 10:00

Miasto Poznań otrzyma z Unii Europejskiej pieniądze narewaloryzację brzegów rzeki Warty. W poniedziałek – 17 grudnia – zastępcaprezydenta Poznania, Mariusz Wiśniewski i Marszałek WojewództwaWielkopolskiego, Marek Woźniak podpisali umowę na dofinansowanie tej inwestycjiw ramach WRPO na lata 2014-2020.

Zastępca prezydentaPoznania, Mariusz Wiśniewski i Marszałek Województwa Wielkopolskiego, MarekWoźniak podpisali umowę na dofinansowanie w ramach WRPO na lata 2014-2020

Tereny nadwarciańskie czeka kolejna inwestycja.Dotychczasowe umocnienia rzeki zostaną poddane gruntownej rewaloryzacji.Pozwoli to zabezpieczyć brzegi Warty przed erozją. Zmiany wpłyną też na wzrostbezpieczeństwa i poprawę estetyki. Inwestycja będzie kosztować ponad 30 mln zł,z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie unijne.

– To przełom. Po wielu latach dyskusji możemy poczynićkolejny ważny krok, który wpisuje się w działania na rzecz aktywizacji terenównadwarciańskich i przywrócenia rzeki miastu – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępcaprezydenta Poznania.

Wzór dla Europy

– Wiele sobie obiecujemy po tej zmianie. Już terazmieszkańcy Poznania bardzo chętnie wypoczywają nad rzeką. Sądzę, że wprzyszłości będą to robić jeszcze częściej. Plan zagospodarowania koryta Wartyw centrum miasta będzie postępować. Mam nadzieję, że w ciągu najbliższych latbędziemy stawiani wśród najlepszych przykładów w Europie i na świecie – mówiMarek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego.

Obecne umocnienia rzeki zostały wykonane pod koniec lat 60.ubiegłego wieku. Dziś są w fatalnym stanie. Nie tylko zagrażają bezpieczeństwuwypoczywających nad rzeką, ale też utrudniają uprawianie sportów wodnych.

– Opaski betonowe okalające brzegi Warty zostaną zastąpionekoszami i materacami gabionowymi, które będą wypełnione kamieniem i wzmocnionedrewnianą palisadą, czyli materiałem bardziej przyjaznym środowisku. Przy tejokazji wyremontujemy także istniejące schody, tarasy oraz slipy, które z racjilat są już popękane i zniszczone. Zmodernizujemy również wyloty kanalizacyjne -tłumaczy Mariusz Wiśniewski.

Prace zaplanowano na odcinku śródmiejskim – od mostuPrzemysła I do rozwidlenia Warty za mostem św. Rocha. Obejmą fragment długości2,5 km (po obu stronach rzeki będzie to łącznie 5 km).

II etap

– O dofinansowanie na realizację drugiego etapu praczamierzamy wystąpić do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.Betonowe brzegi Warty nie należą do miasta, są własnością Skarbu Państwa -zauważa Mariusz Wiśniewski.

Celem projektu jest nie tylko poprawa estetyki. Realizacjaprojektu poprawi funkcjonowanie ekosystemu. Usunięte zostaną płyty betonowe,które ograniczają wchłanianie wody z gruntu, a wprowadzone materiały proekologiczne(kamień i drewno), dzięki którym woda zostanie poddana naturalnej filtracji.Zmiany pozwolą na zwiększenie potencjalnej retencji gruntowej i zwiększenieodpływu powierzchniowego na rzecz odpływu gruntowego. Pomogą też zabezpieczyćbrzegi rzeki przed erozją, która stwarza zagrożenie dla przyległejinfrastruktury i pogarsza warunki przepływu wód wezbraniowych.

– Komisja Europejska stawiała silny nacisk w tejperspektywie na te kwestie. Klęski żywiołowe coraz częściej stają się naszymudziałem. Kiedyś obserwowaliśmy je wyłącznie w telewizji, teraz z racji zmianklimatycznych mają miejsce także w Polsce. Trzeba się do tego odpowiednioprzygotować – dodaje Marek Woźniak.

– Woda nie będzie wylewała tak jak obecnie, proces tenbędzie bardziej uregulowany. Na pewno będzie też łatwiej oczyszczać rzekę. Wtej chwili jest to utrudnione – wyjaśnia Roman Strzelczyk – zastępca dyrektora RZGW PaństwoweGospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu.

Beneficjentem udzielanego wsparcia jest Miasto Poznań,natomiast Partnerem Projektu – Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie ZarządGospodarki Wodnej w Poznaniu.

Koszt pierwszego etapu prac to ponad 30,3 mln złotych, zczego prawie 26 mln zł (85 proc.) pochodzi z Europejskiego Funduszu RozwojuRegionalnego. Pozostała część to wkład własny RZGW w Poznaniu (Wód Polskich) iMiasta Poznania.