Powstaje zwodzona kładka na Ołowiankę. Przez Motławę

infoship
22.12.2016 10:00

Pogoda sprzyja, więc systematycznie powstają kolejneelementy przy budowie kładki na Ołowiankę. Przez Motławę suchą nogą powinniśmyprzejść w połowie 2017 r.

– Wykonano już montaż zbrojenia, a także deskowanie ścianmaszynowni i sterowni. W ostatnich dniach wykonawca rozpoczął betonowanie ścianbudynków. Od strony ul. Wartkiej, gdzie zostanie usytuowany stały elementkładki, montowane jest podparcie tymczasowe pod poprzecznicę podporową. W tymcelu wykonano wykop i ułożono beton wyrównawczy ? tłumaczy WłodzimierzBartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Równolegle do prac prowadzonych w Gdańsku, w halachprodukcyjnych przedsiębiorstwa Intercor w Zawierciu, które jest generalnymwykonawcą inwestycji, wytwarzana jest konstrukcja stalowa kładki. To tam giętesą obecnie blachy kortowe i przygotowywana jest konstrukcja płyty pomostowej.

Nadmotławski krajobraz w okolicach wyspy Ołowianka zmieniasię od kilku miesięcy. W ostatnim czasie wykonano tu między innymi trzy podporyoraz tzw. kierownice toru wodnego, które zabezpieczać będą konstrukcję mostuprzed ewentualnym uszkodzeniem przez przepływające statki. Wbito bądź wkręconotu ponad 50 pali. Zanim rozpoczęto budowę samej sterowni, wykonano wcześniejm.in. komorę technologiczną ze ścianki szczelnej oraz betonowy korek, czyliwzmocnienie tej części dna Motławy, w której powstaje obiekt. Na wybudowanychpodporach nr 1 oraz nr 2 przeprowadzono z kolei próbne obciążenia pali.

Przy nabrzeżu powstaje też budynek techniczny stacjitransformatorowej. Na przełomie roku instalowane będzie tu przyłączewodociągowe, kanalizacja sanitarna i deszczowa oraz instalacja teletechniczna.

Kładka, zgodnie z planem, już w maju 2017 r. połączy dwabrzegi Motławy – w okolicy ul. Grodzkiej, w rejonie dawnego zamku krzyżackiego,oraz przy gmachu filharmonii.

Konstrukcja stalowa mostu dotrze do Gdańska na początkuprzyszłego roku, najprawdopodobniej drogą wodną, na barkach. Zobaczcie, jakwygląda na etapie przygotowań:

Parametry techniczne:

– długość całkowita: 70,5m

– szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m

– spadek poprzeczny ? daszkowy na zewnątrz 1 proc.

– spadek podłużny max. 6 proc.

– rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego):40,5m

– światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05m

– kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni

– wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 mn.p.m

Parametry żeglugowe:

– światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29m

– światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości:25m (kładka zamknięta) 2,5 m

– światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości:29 m (kładka otwarta) 25 m

– światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światłapionowego: 21,9 m

– czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty

– czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty

– czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut