Port Świnoujście obsłuży statki o długości 400 m
Port w Świnoujściu dzięki terminalowi kontenerowemu będzie przystosowany do przyjmowania największych statków na świecie o długości 400 m – mówił w środę w Szczecinie prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś.
Planowany głębokowodny terminal będzie mógł przeładować rocznie 1,5 mln TEU.
„Port w Świnoujściu będzie przystosowany do przyjmowania największych statków na świecie o długości 400 metrów” – powiedział dziennikarzom Urbaś. Dodał, że ten potencjał będzie wykorzystywał nie tylko port w Świnoujściu. „Chcemy, żeby skorzystał z niego także port Szczecin. Dziś mamy przeładunki kontenerów w Szczecinie, ale te przeładunki troszeczkę zaczynają nam spadać. (…) Te kontenery są dziś przeładowywane w innych portach, a chcemy, żeby były przeładowywane w Świnoujściu, a następnie transportowane Odrą dalej na zaplecze polskie i zaplecze znajdujące się na zachód od Odry. Bardzo istotnym elementem całego tego projektu będzie Odrzańska Droga Wodna, która kiedyś pozwoli wykorzystywać potencjał Odry” – dodał.
Urbaś powiedział, że terminal kontenerowy to także duże wpływy dla budżetu państwa. „Jeżeli w 2011 r. wpływy z obsługi kontenerów wynosiły 10 mld zł, to w 2018 r. wynosiły one 40 mld zł z ceł, akcyz i podatków. To zostało przesunięte z portów zachodniej Europy do Polski” – dodał.
Podkreślał, że terminal kontenerowy w Świnoujściu dobrze wpisuje się w strategię Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i tworzenie korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk.
„Prace zostały już rozpoczęte. Szukamy partnera, który znajdzie finansowanie, zaprojektuje, zbuduje i będzie operatorem tego terminalu, co jest bardzo ambitnym zadaniem” – powiedział Urbaś.
Szacunkowe koszt całej inwestycji to około 3,5 mld zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Martwi nas fakt, że tak duża inwestycja jest rozgrywana lokalnie politycznie przez osoby, które chciałyby na tej inwestycji ugrać swój partykularny interes polityczny” – powiedział z kolei minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. „To jest rzecz priorytetowa, nie tylko dla regionu, nie tylko dla tej części Polski, ale dla całego kraju, jak również dla tej części Europy, bo wierzymy w to gorąco, że port Szczecin-Świnoujście stanie się po prostu dominującym” – zaznaczył.
Terminal kontenerowy ma zostać zlokalizowany w porcie zewnętrznym na wschód od falochronu wschodniego istniejącego terminala LNG. Port i miejsce składowania kontenerów umieszczone zostaną na pirsie.
Terminal będzie umożliwiał równoczesną obsługę dwóch jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 m długości. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu wynosić będzie około 1,5 mln TEU (TEU – pojemność standardowego kontenera – PAP). W zależności od stopnia zautomatyzowania terminala pracę ma tam znaleźć od 600 do 1 tys. osób. (PAP)
„