Pomorskie memorandum ws. przekopu Mierzei Wiślanej

infoship
27.10.2016 09:35

W związku z przyspieszenie prac nad przygotowaniem budowydrogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską (tzw. przekop MierzeiWiślanej), 30 września 2016 r. Mieczysław Struk, marszałek województwapomorskiego, przekazał premierowi Mateuszowi Morawieckiemu stanowisko marszałkaw sprawie przekopu Mierzei Wiślanej.

Najważniejsze wnioski płynące z tego pisma to:

1. Aktualizacja StudiumWykonalności dla Programu Wieloletniego pn. Budowa drogi wodnej łączącej ZalewWiślany z Zatoką Gdańską wykonana na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni w roku 2013nie może być podstawą do realizacji jakichkolwiek zamierzeń inwestycyjnych zewzględu na niską jakość i brak wiarygodności.

2. Realizacja celu, jakim jest budowa drogi wodnej łączącejZalew Wiślany z Zatoką Gdańską winna być poprzedzona pełną analiząstrategicznych wariantów inwestycyjnych, z uwzględnieniem alternatywnych drógpołączenia Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską, w tym drogi wodnej śródlądowejprzez Szkarpawę (E70). W analizie tej szczególny nacisk powinien być położonyna:

a) prawidłowy sposób wyceny wszystkich nakładówinwestycyjnych, w tym kosztów budowy tych elementów infrastruktury, które sąkomplementarne wobec głównej inwestycji i warunkują jej właściwefunkcjonowanie;

b) realistyczną analizę korzyści społeczno-ekonomicznychuwzględniającą poparte stosownymi badaniami prognozy popytu na usługitransportowo-logistyczne i turystyczne, a także zmiany rynkowe generowane przezprojekt w obszarze jego oddziaływania;

c) uwzględnienie pełnego katalogu realnie wycenionychkosztów eksploatacyjnych w horyzoncie wieloletnim, z uwzględnieniem m.in.kosztów utrzymania torów wodnych, dróg kołowych, przepraw mostowych i innychelementów infrastruktury, a także kosztów lodołamania czy ubezpieczenia.

3. Za wykonanie i sfinansowanie pełnego przygotowaniainwestycji polegającej na budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z ZatokąGdańską odpowiedzialny powinien być Polski Fundusz Rozwoju. W realizacjęprocesu przygotowania tej inwestycji od początku włączony powinien byćadekwatny krąg interesariuszy, w tym samorządy województw: pomorskiego iwarmińsko-mazurskiego.