Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polskie rzeki na chińskim Jedwabnym Szlaku

infoship
18.03.2016 09:04

17 marca Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej spotkał się z Panem Xu Jianem, Ambasadorem Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce.

– Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zzainteresowaniem obserwuje chińskie inicjatywy takie jak ?Jeden Pas i JedenSzlak? oraz współpraca w ramach formatu ?16+1? i pragnie aktywnie się w niezaangażować w taki sposób, aby wspólne działania były korzystne dla obu stron ?podkreślił minister Gróbarczyk.

?Jeden Pas i Jeden Szlak? to inicjatywa ogłoszona przezPrezydenta Chin Xi Jinpinga w 2013 r., która zakłada m.in. rozwójeuroazjatyckich korytarzy transportowych. Jest ona bezpośrednim nawiązaniem dostarożytnego Jedwabnego Szlaku. Format współpracy ?16+1? jest z kolei wyrazemzainteresowania rządu chińskiego regionem Europy Środkowej i Wschodniej.Uczestniczy w nim 16 państw europejskich oraz Chiny.

W ramach wspomnianych inicjatyw proponowany jest szeregkonkretnych projektów. Jednym z ostatnio zaprezentowanych przez stronę chińskąjest współpraca z regionem Europy Środkowej i Wschodniej i rozwój portówmorskich położonych nad Morzem Adriatyckim, Morzem Czernym oraz ? conajistotniejsze z punktu widzenia Polski ? nad Morzem Bałtyckim.

– Intencją Chin jest wsparcie dla rozwojuśrodkowoeuropejskich portów morskich poprzez promowanie konkretnych projektów zudziałem chińskich przedsiębiorstw i banków. Działania będą skoncentrowane naprzemyśle oraz tworzeniu i wspieraniu klastrów technologiczno-przemysłowych ?poinformował ambasador Xu.

Minister Gróbarczyk zachęcił chińskie przedsiębiorstwa dozaangażowania w inwestycje w polskich portach morskich. Podkreślił, że stronęchińską mogą zainteresować również projekty związane z przywracaniemżeglowności polskich rzek: Odry i Wisły.

– Są to projekty długoterminowe, które wymagają dużegonakładu środków finansowych oraz pracy. Jestem jednak przekonany, że z uwagi nadoświadczenia chińskie w żegludze śródlądowej oraz kontekst inicjatywy ?JedenPas i Jeden Szlak?, jest to potencjalny obszar polsko-chińskiej współpracy ?zaznaczył szef resortu.

Rozmowy nt. współpracy w obszarze gospodarki morskiej iżeglugi śródlądowej będą kontynuowane m.in. podczas I szczytu MinistrówTransportu w Rydze, w maju br. Podczas tego wydarzenia strona chińska maprzedstawić bardziej szczegółowe informacje nt. zaangażowania w rozwójśrodkowoeuropejskich portów morskich.